zaterdag 31 oktober 2015

Vrijbuiters training

Bij vertrek check ik nog eens de temperatuur: Volgens de app: 11ºC, gevoelstemperatuur 9,5ºC, de thuisthermometer: 11ºC, de thermometer van de Scénic: 11º. En ja, ik heb het koud en dat wordt ook nog eens bevestigd als ik de oversteek maak naar de andere kant van de staat waar de Scénic ongeduldig op me staat te wachten. Gelukkig weet ik dat ik nog een T-shirt  met lange mouwen in mijn tas heb zitten voor geval het in het bos ook koud is, of dat ik het daar koud heb. Dat is niet te veel gezegd, want eenmaal op mijn parkeerplek is die wind toch wel akelig koud en daarom, hup.... het extra T-shirt met lange mouwen gaat aan. Onder die met korte mouwen dan wel te verstaan. Om het herfstplaatje compleet te maken gaat daarover nog het zwarte Adidas jasje zodat ik mijn camera ook mooi in het bovenzakje kan meesleuren.

Dorie houdt vandaag Bets gezelschap en daarom kan Jo er weer bij zijn. Maar niet om mee trainen, helaas. Nee, dit keer heeft hij last van zijn rug, en zelf geeft hij al aan dat het er waarschijnlijk niet meer in zal zitten dat hij nog mee zal trainen. In plaats daarvan voegt hij zich bij de wandelbrigade. "...want dan is hij in ieder geval weer eens onder de mensen i.p.v. dezelfde mensen waar hij dag in dag uit tegen aankijkt...."

Met precies 11 uur op mijn klokje start ik de training. Op naar basiskamp 1. Onderweg is het ploeteren door een dik bladerdek. Ook Germaine laat weten het best koud te vinden en dus doe ik daar, aangekomen op kamp 1 wel wat aan. De nodige dynamische warming-up oefeningen en ja hoor, 5 minuten later zijn we al op temperatuur. Op naar kamp 2 voor het vervolg van de warming-up en dan is het bij het sprintstukje weer 4x rechts en 4x links de grond aantikken en mogen we daarna even een heel stuk uithijgen totdat we op de asfaltweg aankomen. Na wat squats en lunges, gevolgd door paaltje-paaltje richting Steensel keren we al licht dribbelend terug naar het fietspad. Te koud door de koude wind doen we nog wat oefeningen een stuk verder het bos in en omdat dat blijkbaar nog niet diep genoeg is gaan we verder het fietspad op. Na het molenwieken en de bekende Vrijbuiteroefeningen is het tijd om, al rekkend en strekken richting kantine te gaan. Nog even de laatste rekoefeningen en dan mogen we de laatste adem van deze training weer uitblazen. Mooi. Het is klokslag 12 uur op mijn klokje. Alsof ik er naar toegewerkt heb.....
Intussen geeft de Endomondo-app dat we vandaag 4,49km hebben afgelegd.


En bij de koffie en thee komt de vraag naar voren hoe je ook al weer "witte sneeuw" noemt? Of ik dat toevallig weet...? En laat dat nu altijd zoiets zijn van, "wat was dat ook al weer?". "Ik denk een pleonasme, maar zou ook goed een contradictie zijn,of tautologie. Maar geen nood. Zoek ik even op." En op de smartphone staat op wikipedia dat het onmiskenbaar onder pleonasme valt. Dus net als "groen gras" en "witte schimmel". En als ik dan toch bezig ben,wat is dan tautologie? Wikipedia zegt hierover dat het over 2x hetzelfde hetzelfde zeggen gaat door een extra benadrukking, zoals vast en zeker of voor eeuwig en altijd. En contradictie? Betekent een schijnbare tegenstelling waar ik echter nergens een voorbeeld kan vinden. Wel de contradictio in terminus, oftewel een uitdrukking met een tegenstelling die niet klopt, zoals "koud vuur", "vierkante cirkel", maar ook "hij is één van de beste schaatsers", want er kan maar één de beste zijn. En de les gaat door met oxymoron en contaminatie en ook leuk: de palindroom. Maar dat mag de lezer zelf lezen door de links aan te klikken.

Het weer:
Droog en zonnig maar wel een venijnig koude wind. De temperatuur is bij aanvang van de training 11ºC en bij het einde ongeveer 14º, maar de gevoelstemperatuur lig echter 1,5ºC lager!




Geen opmerkingen: