zaterdag 14 november 2015

Training Vrijbuiters

Na een weekje overslaan moeten ze het weer met mij doen, de atleten-afdeling van de Vrijbuiters.
Bij aankomst zie ik al een Renault-Scénic-blauwe Citroën op mijn parkeerplaats staan. Dat kan alleen betekenen dat Hans er vandaag weer eens bij is. En hij gaat ook mee met de training. Ik hoor ook dat Monique er vorige week ook weer bij was. Die wist zeker dat ik toen geen training zou geven want vandaag is ze er weer niet bij, evenals Dorie, die zich waarschijnlijk voor de trail van morgen spaart.

Voordat de wandelafdeling zich in beweging zet feliciteer ik Jan nog even met zijn 70e verjaardag.
En dan gaan ook wij weer in lichte draf op naar de eerste stop waar we al dribbelend op de plaats met de nodige zwaai en draai-oefeningen het aardig warm krijgen. Warm genoeg om al dribbelend naar stop 2 af te reizen voor wat meer statische warming-up oefeningen. Het stukje heen en weer sprint is vandaag weer in groepjes van 3. Dit keer gaan we niet door de knieën.
We vervolgen het fietspad tot aan de verharde weg voor wat paaltje-paaltje en terug op eigen tempo. Hier, zo buiten het bos, merken we wel dat het hier een stuk harder waait dus daarom snel weer dieper het bos in.
Blijkbaar hebben we er toch wat tempo in gehad want al op de terugweg richting kantine hebben we nog wel 25 minuten te gaan. Tijd genoeg voor wat rustige rekoefeningen onderweg. Uiteindelijk slaan we de Vrijbuiter-oefening hoog-achter-voor ook niet over, net als de hakken-tenen-oefeningen. Maar daarna is het alleen nog wat rekoefeningen vóór de kantine waar de wandelaars al ongeduldig met de koffie en thee op ons wachten. Ongeduldig, want er staat ook wat gebak op ons te wachten. Van Jan natuurlijk.


Tijdens de koffie ontstaat even een felle discussie tussen Hans en Germaine. Hans, die, laten we zeggen, hele bevolkingsgroepen generaliseert, op wat er aan berichtgeving in de media verschijnt en Germaine die zich daar behoorlijk aan stoort. Laat ik me er dan toch maar mee bemoeien en trachten Hans duidelijk te maken dat de media er alleen is om de mensen te vermaken en dat te laten en zien en te schrijven wat de mensen graag willen horen en zien. Dat verkoopt tenminste. Gelukkig kan ik genoeg realistische voorbeelden de revue laten passeren. Het wordt ook hem (hopelijk) langzaam wel duidelijk dat er nogal veel mediabeelden "fake" zijn en ingestudeerd, gespeeld of totaal "off-topic".  Ook even proberen duidelijk te maken dat "echt waar want een kennis van een kennis of familielid heeft meegemaakt dat....", toch echt alleen bedoeld is om meer "echtheid" aan een gebeurtenis te geven, terwijl dat juist vrijwel nooit het geval is. Dat erg-dichtbij-gevoel werkt kennelijk goed op de waarheidsgetrouwheid bij goedgelovigen.
Desondanks gaan we na dit zware onderwerp toch allemaal weer heen in pais en vree.

Weer: Droog en wat frisjes. Er staat wel een matige wind,kracht 3-4  maar die staat zodanig dat we er geen last van hebben, alleen aan de bosrand op de verharde weg richting Steensel. De temperatuur is ongeveer 11ºC en gevoelsmatig 3 graden lager, wat voor mij de reden was om mijn jasje aan te houden. Achteraf was dat niet nodig geweest.

De totaal afgelegde afstand was vandaag 4,26km.







Geen opmerkingen: