zondag 8 november 2015

Trimloop - GVAC Witvencross (4 rondes)

De herinnering van de 2e editie vorig jaar ligt nog vers in het geheugen. Man, man, wat was het toen zwaar, met dat door regenwater volkomen verzadigde strandzand. Menige loopschoen is in dit drijfzand blijven steken. Zo ook die van Dorie.
Dit jaar ziet het er heel anders uit. De weersvoorspelling zijn ook zeer gunstig. Gisterenavond nog dacht ik dat het ook vandaag heel anders zou zijn als voorspeld. Reden is, dat ik gisterenavond onderweg van Breda naar Eindhoven, om 19:00 uur vertrokken, alleen maar noodweer heb gehad. Stormachtige wind gepaard met wolkbreuken. In het schijnsel van de lichtmasten (ja, gelukkig waren die wel aan!) zie je hele watermassa's door de harde wind van rechts naar links waaien. Ook de Scénic heeft het zwaar te verduren,of beter gezegd, de man achter het stuur, moi.  Voorbij Tilburg wordt het zelfs zo erg dat de snelheid op de snelweg terugloopt van 130 naar 70km/u. Op de linkerbaan dan wel te verstaan. Rechts gaat het nog langzamer.
Pas wanneer we de eerste afslag van Eindhoven naderen is het opeens afgelopen. En eenmaal in Veldhoven is er helemaal niets aan de hand. Ook niets aan de hand geweest. Dan blijft het dus gunstig voor de Witven-cross, heb ik dan ook meteen gedacht.

En het klopt.
Als ik om 9 uur mijn entree doe op het terrein schijnt de zon al en alle voorspellingen beloven een mooie dag, net zoals het er nu al uitziet.
Ik ben vroeg Omdat ik gevraagd ben om foto's van dit evenement te maken en dan ook vooraf wat sfeerfoto's. En zo maak ik even een rondje door het restaurant, buiten, rondom het start en finishgebied, de inschrijvers... dan is dat gedeelte tenminste al vast gelegd.
Dan is het omkleden voor de recreanten-wedstrijd, gewoon buiten naast de Scénic. Intussen zie ik ook Johan en Dorie arriveren.
Eigenlijk wil ik mijn spikes wel aan doen voor het geval het aan de overkant van het water modderig zou zijn. Dat schijn niet het geval te zijn en daarom gaan de gewone crossers aan.

Het is best wel een aardig startveld. Ook heel wat GVAC geel/groen aanwezig. Onze positie is weer bijna achteraan maar na het startschot schieten ook wij toch wat te hard weg, voor mijn doen. Na een paar honderd meter raak ik al helemaal buiten adem en dus met een: "Loop jij maar door, ik kom er straks wel weer aan..."richting Dorie, trek ik de handrem stevig aan. Ik zie Dorie meteen van me weg lopen. Ook Jozina en Wilma zie ik steeds kleiner worden.
De "bult" duikt op. Hoewel, hij ligt er gewoon en je kunt er gewoon niet omheen. Of je moet van het parkoers af.
File... Het beklimmen van de bult geeft blijkbaar nogal wat problemen. Als het mijn beurt is weet ik ook meteen wat het probleem is. De bult zand is er gewoon gestort. Gewoon, dus niet aangestampt en dat betekent weer dat je helemaal in het losse zand wegzakt. En erger nog, omlaag zakt. Maar met de nodige trail ervaring is ook deze bult overwonnen.
Het parkoers neemt nog een stukje camping mee om vervolgens richting het smalle bos te gaan. Eerst moet dan nog wel een trapje genomen en dan kronkelen we even tussen de bomen en met een hoge drempel komen we het bos uit aan de over van de plas. Nee, er ligt geen modder en de spikes zijn voor mijn tempo ook helemaal niet nodig geweest. Na nog een grote lus keren we terug naar de finish of naar de volgende ronde. Het wordt de volgende ronde.

Ik ga maar voor 4 rondes omdat ik ook de wedstrijden ga fotograferen. Heb ik wat meer tijd om op adem te komen en me om te kleden.
De rondes worden opgegeven als 1.485 meter lang, maar de start ligt zo'n 50m stuk voor de finish en daarmee is de eerste ronde dus ook langer dan alle overige. Maar goed. Voor de tabellen heb ik ze maar gelijk gehouden.
Ik klok telkens af als ik de finish, passeer. Bij de 1e (en langere) ronde ben ik de 9 minuten al gepasseerd. Slecht? Nee, juist niet. ik had nl. zo'n 10 minuten in gedachten. Het is immers een cross...

Ik zet er nu wat meer vaart achter. Ik moet de dames bijhalen.
De bult gaat nu al een stuk gemakkelijker. Trip, trip trip en ik ben boven terwijl ik iemand al klimmend inhaal en ik laat met meteen de diepte invallen. En dan is meteen voor het opkomen van de camping, Wilma de eerste prooi.  Voor Jozina duurt het wat langer vanwege het smalle stuk in het bos, maar eenmaal langs de oever heb ik ook haar te pakken en komt Dorie ook al weer in zicht. Nog voor we bij het startdoek zijn heb ik ook haar te pakken. Mooi, toch nog binnen de 2e ronde.
Maar de weinige trainingskilometers van de afgelopen weken beginnen op te spelen. Ik begin nu al moet te worden. "Bij 3 rondes laten? Heb ik meer tijd om uit te rusten voor het fotograferen... Ben-de-gek. Nee hoor, gewoon doorlopen. Dan maar een tandje terug", aldus de discussie tussen mijn linker- en mijn rechter hersenhelft.
De 4e ronde en ik moet,of ik ga, een tandje terug. De man in het geel voor me loopt iets van me weg. Op de bult heb ik de achterstand meteen weer goed gemaakt maar daarna wordt het weer groter. Vlak voor de finish dreig ik andermaal gepasseerd te worden door een dame die ik eerder al had ingehaald maar omdat ik niet verder ga voor een 5e ronde gaat dat ook niet meer gebeuren.
Ik klok zelf 34:00 rond en Dorie klok ik 34 seconden later.
De officiële bruto tijden zijn respectievelijk: 34:10 en 34:44

Het weer:
Prachtig zonnig weer en te warm voor de tijd van het jaar en windstil. Temperatuur: een graad of 15.


Geen opmerkingen: