zondag 15 november 2015

Trimloop: Kraftman Trail Maasmechelen (B) 14km.

Ook op de baantraining van afgelopen donderdag had ik er al last van: vermoeidheid.
Een groot deel daarvan zal ongetwijfeld te wijten zijn aan de drukte op het werk. Het bericht dat Dorie is ingeschreven voor de 7km en niet voor de 14 komt mij daarom wel goed uit. Ik start dan ook gewoon op de 7, samen met Dorie..
"Helaas...." Het blijkt een vergissing van Johan. Dorie is toch ook ingeschreven voor de 14 en dat gaat hem dus ook worden. Met het vlakke Maasmechelen heb ik nog hoop op een redelijke afloop voor vandaag.

Bij aankomst in Maasmechelen parkeren we in de woonwijk vlakbij het vakantiehuis Fabiola waar we onze startnummers in de sporthal kunnen ophalen. In deze sporthal is tevens de finish en de doorkomst voor de 2e ronde van de hele marathon.
De start is even buiten de sporthal,
Ik vind het maar koud, hoofdzakelijk door de wind en ik doe toch maar een dun jasje aan over de 2 T-shirts en dat terwijl ik nog blote benen en armen om me heen zie lopen.


Om 11:00 start de halve marathon waar Johan en Reinier aan deelnemen. Zij zullen eerst de ronde van 7km doen en aansluitend de ronde van 14, de ronde die wij ook gaan doen over een kwartier. De vraag is: zullen zij ons inhalen...? Met wat rekenwerk zou dat best wel eens kunnen gebeuren zo in de laatste kilometer, denken wij.


En dan is het om kwart over 11 de beurt aan ons.
Na de start leidt het parkoers ons weg van het vakantiehuis en als we de brug over de snelweg gepasseerd zijn beginnen de bossen. En hoewel Maasmechelen zich in het vlakke landschap bevindt komen we toch wel wat korte heuveltjes van het type cross-parkoers tegen. De website zal wel niet voor niets spreken van een heuvelachtige natuurloop met mooie vergezichten op de toppen van de Mechelse Heide...
Ons uitgangspunt op trails is doorgaans 8 minuut per kilometer en als ik een keer op mijn klokje kijk en terug reken hebben we pas 3km afgelegd als ik de vermoeidheid al voel opkomen. Dat belooft niet veel goeds. Daarbij is het parkoers helemaal niet zo vlak als ik hoopte. Zo komen we toch wel stevige bulten tegen. Ik heb erg veel last van ademnood en het duurt dan ook niet lang eer ik het looptempo moet verruilen voor wandelen. Dorie daarentegen oogt nog zo fris als een hoentje. Voor haar de uitgelezen kans om eens een keer van mij foto's te maken hoewel ik daar natuurlijk niet op mijn allerbest op sta. Ik moet steeds vaker wandelen. Vooral omhoog en dan moet ik zelfs af en toe zelfs nog stil staan maar ook op de vlakke weg bij een laag tempo noopt mijn ademhaling me tot wandelen.Onderweg zien we ook weer de 2 kolenbergen van Genk die we 2 maanden eerder tijdens de Coalminerstrail al bedwongen hebben.

De heide, waar het parkoers over heen gaat, oogt mooi, ondanks dat ik er niet helemaal van kan genieten. Jammer genoeg kom ik er ook niet aan toe om zelf wat foto's te schieten. En zelfs de afdalingen waar ik normaal gesproken weer wat tijd kan goedmaken zijn vandaag niet aan mij besteed. Ik ben blij als de brug weer in zicht komt. Dan zijn we niet zo ver meer van de finish, maar dat is helaas toch een misrekening. Na nog een paar brede bospaden, als we voor ons gevoel er al zowat zijn, worden we van de weg af gestuurd (tja, het is een trail, hè) en volgen we het smalspoorlijntje van de speeltuin. Een lastig stuk want door de vele bladeren zijn de spoorbielzen niet te zien. En daarbij is het best nog een lang stuk langs dit spoor wat ook nog eens in een grote bocht loopt. Aan alles komt een eind en dus ook aan deze 14km (het was wel wat langer, hoor!) en in de sporthal finishen we. Op mijn klokje is dat na 1u50:15 oftewel 110 minuten en 15 seconden. Is toch nog onder de 112 minuten uitgangspunt. Wel heb ik de twijfelachtige eer om als allerlaatste heer geëindigd te zijn.

Ik ben zo moe dat ik zo vlug mogelijk een stoel aan één van de tafels opzoek. Als ik zou gaan liggen zou ik meteen in slaap gevallen zijn en nu zittend valt dat nog enigszins mee.
Johan en Reinier hebben ons niet ingehaald maar komen pakweg een minuut of 6 na ons binnen. Ik heb intussen nog wat recuperatietijd nodig voordat ik me, in het tropisch zwembad, op een hete douche trakteer.
Weer terug in de sporthal doen we ons nog evennog tegoed aan een hotdog en dan is het weer tijd om terug te gaan naar het Nederlandse Veldhoven.

Uitslagen (bruto):
Dorie    (14km) 1u50:23
Jim       (14km) 1u50:25
Johan   (21km) 2u16:39
Reinier (21km) 2u16:39

Weer:
Droog en zonnig met matige wind. Temperatuur ca. 5ºC




Geen opmerkingen: