zaterdag 28 november 2015

Trimloop - Lommertrail 2015, 9km

Ik heb voor de shortbreak van afgelopen week mijn loop- en fitness outfits wel ingepakt maar pas bij thuiskomst weer uit de koffer gehaald. Daarom ben ik blij dat de trail van vandaag voor ons "maar" 9km lang is. En vlak over de grens bij Centerparcs De Vossenmeren, dat kan toch niet echt zwaar zijn, toch? Maar laat ik het maar niet onderschatten gezien de ervaring met De Kraftman Trail 2 weken geleden.
Er gaan ook 2 "gastlopers" mee naar Lommel: Marjolein V. die het ook wel eens wil meemaken en Peter L. idem dito. Omdat ik eerst "echte" Salomon trailschoenen wil kopen, die vandaag hier met een speciale aanbieding van Scarabee zullen liggen, rijden we apart naar België.

Tegen 10 uur pik ik Dorie op. Johan niet. Die gaat morgen voor de Tis-voor-niks-marathon in Geldrop.
Als we op de Vossenmeren zijn aangekomen zien we daar ook anders GVAC-ers. Naast Femke N. en Roy R. ook Inge vd M. en Giel en ook Karin L. Blijkbaar is Nicole v. G. er ook maar die is al bezig aan de 55km. trail. Maar ik ga eerst voor mijn schoenen weg en al na een paar minuten ben ik een paar cobalt blue/granny green/black Salomons Speedcross 3 trailschoenen rijker. En ze gaan ook meteen aan.


Niet veel later arriveren ook Marjolein en Peter.
De ander GVAC-ers starten om 11 uur voor hun 15km. Wij mogen nog een half uurtje wachten.


We starten bij de oranje boog en lopen eerst een heel stuk over de weggetjes van het park. Het is wel duidelijk dat de tijdelijke bewoners totaal niet op de hoogte zijn van wat er vandaag nog meer op het park te beleven valt.
Na nog een stuk over de asfaltwegen duiken we eindelijk het bos in. Het wordt meteen een singletrack wat door het bos kronkelt, af en toe lichtjes op en neer deinend. Tot zo ver heeft het meer weg van een cross dan een trail. En we lopen allemaal keurig achter elkaar, de langzaamste voorop. Dat is goed voor mijn warming up en ook Marjolein en Peter volgen op de voet. Het zal wel na een kilometer of 2 zijn dat ik "warm" ben en besluit wat voorgangers te passeren. Ik vertrouw daarbij volkomen op de grip van de nieuwe Salomons. Af en toe blik ik achterom maar Dorie volgt met gemak. Langzaam naderen we de volgende groep voor ons die we op dezelfde wijze passeren. Intussen blijft het maar singel tracks. Pas als we op een breder pad uitkomen zie we in de verte al de contouren van een verzorgingspost. Volgens de nieuwsbrief betreft het hier een bekerloze trail wat zoveel betekent dat je zelf je eigen beker moet meenemen om bij de drankposten wat te kunnen drinken. En die hebben we niet meegenomen. Echter zie ik toch bekertjes op de tafel staan. Kan ik toch mooi een beker water achter over slaan en de gebruikte beker keurig in de klaarstaande kliko deponeren. We wachten vergeefs nog even of we Marjolein en Peter nog zien en gaan dan toch maar verder.


We steken een stuk wild terrein over en komen uit bij een waterplas waar we om heen moeten. Tijd voor een selfie. Intussen laat een man aan de kant ons weten dat "de Sahara" ons staat op te wachten. Inderdaad is er wel sprake van een stuk strandzand maar wij zijn op de Witvencross toch wel wat meer gewend. Van rechts verschijnen Giel en Inge en de overige 15km-lopers die met ons worden samengevoegd. Samen vervolgen we het parkoers en de volgende hindernis blijkt een klimtoren te zijn. Of we even helemaal naar boven willen en daarna weer omlaag. Daar hebben wij wel ervaring mee en omdat het in de file zo gezapig langzaam omhoog gaat is het voor ons meer een rustpunt dan een inspanning. Zo hoog boven de bomen worden we er meteen weer aan herinnerd dat het behoorlijk hard waait. Nee lang blijven we niet, daar boven.


We vervolgen onze weg. De 15km-lopers verlaten ons weer maar worden even later weer bij ons gevoegd. Vreemd genoeg komen we een man, die even nog voor ons liep, nu weer tegen vanaf de extra lus die hij heeft moeten lopen. Dat kan niet veel uitmaken met wat wij hebben afgelegd, zou je denken. En weer vervolgen we samen met de 15-km-lopers het parkoers. Blijkbaar gaan ook de 35 en 55km-lopers hierover want zij moeten op een gegeven moment naar rechts en wij naar links, richting finish. Dorie's GPS geeft inmiddels al 6,4km aan. Die dikke anderhalve kilometer stelt dan niet zo veel meer voor.
Richting Vossenmeren gaat weer over een singletrack door de bossen. Een wel heel lange singletrack. Er lijkt maar geen einde aan te komen. Voor mijn gevoel hadden we er al moeten zijn als we door een poort eindelijk het terrein van het vakantiepark betreden. En dan moeten we dus nog een eind. Een heel eind. Ik heb intussen mijn kruit al verschoten en moet eventjes in de wandelpas. Als Dorie ook inhoudt ga ik er maar weer tegen aan. De finish lijkt zo ver weg. Lopen we wel goed, vraag ik me af, terwijl ik weer even stil sta, maar Dorie heeft de finish al in zicht en dus er weer tegen aan voor die laatste meters. Dorie staat al aan de meet voor een finishfoto van mij.


Met een paar glazen cola neem ik het er even van op één van de terrasstoeltjes, terwijl Dorie klaar staat om de binnenkomst van Marjolein en Peter vast te leggen. Van verschillende kanten horen we dat de afstanden niet lijken te kloppen. Zo meten de GPSsen over de 9km 10,8 tot 11km en de 15km tussen de 17 en 17,5km. Op zijn Bels gemeten, zeg maar.
20 Minuten later, nog geen Marjolein en/of Peter gezien en intussen al verkleumd van de kou gaan we toch maar weer naar onze tassen, binnen. En hier horen we dat Marjolein en Peter al lang binnen zijn. Zelfs nog voor ons. En omkijkend zien we inderdaad dat hun tassen er ook niet meer staan.
Maar hoe kunnen zij dan eerder dan ons binnen zijn, vragen we ons af.
In een Facebook-chat wat later op de dag zal blijken dat zij zowel de verzorgingspost als ook de klimtoren niet hebben gehad en ook de weg waren kwijt geraakt.


Oké. Eind goed, al goed. Ook wij gaan dan maar terug naar Duizel met ieder nog een fles koud "Lommel Brouwt". Na 2 Duizelse koppen soep om weer op krachten en een verblijf in de sauna om weer op temperatuur te komen, is de trail voor vandaag weer een feit. Nu thuis nog de foto's op FB zetten en volgende week staan we opnieuw aan de start van een trail, maar dan in Bladel

Het weer.
Droog met stevige wind waar we overigens weinig van gemerkt hebben bij een temperatuur van 6ºC, gevoelstemperatuur 3,5ºC

De (bruto) uitslagen:
Marjolein (9km) 1u18:26
Peter         (9km) 1u18:26
Dorie        (9km) 1u19:11 (netto: 1u18:58)
Jim           (9km) 1u19:41 (netto: 1u19:15)

Karin   (15km) 1u37:58
Giel     (15km) 1u42:45
Inge     (15km) 1u43:02
Femke (15km) 1u56:40
Roy     (15km) 1u56:40



Geen opmerkingen: