woensdag 16 december 2015

In de bios: Starwars: The Force Awakens IMAX 3D

Hoe lang heeft de wereld er op moeten wachten? Op deel VII van Starwars? Ik weet het niet, maar in ieder geval wel heel erg lang. Vanwege het grote succes in het verleden is het daarom ook niet gek dat heel de wereld op zijn kop staat bij het uitkomen van de nieuwste aflevering van Starwars.
Met de mogelijkheid om met een toegangskaartje een Stormtrooper 3D bril aan te schaffen vanaf 16 december (Op=Op) zijn we, en dat zijn Kathy en ik, vast besloten om daar op die woensdag de 16e dan ook maar naar toe te gaan. De vroege voorstelling van 10 uur, want we zijn toch allebei vrij. Heb ik toch niet in de gaten dat die 10 uur voorstelling ook meteen de eerste voorstelling van Starwars is, afgezien van de première in Amsterdam de avond ervoor. En dat er rondom Eindhoven ook zo veel gekken zijn die speciaal voor deze film vrij nemen... Bij het reserveren blijkt de grote IMAX zaal namelijk al half gevuld te zijn en zitten we ongeveer halverwege de zaal aan de zijkant. Plekken die we eigenlijk niet gewend zijn. Maar goed. We kunnen.


We zorgen daarom ook dat we vroeg in de bios zijn. Je weet maar nooit hoe druk het zal zijn. Ik verwacht wel een stel verklede mafkezen, uiteraard.
De entree van de bioscoop is in ieder geval al gehuld in een laaghangende mist van koud ijs en er staat al een lange rij van mensen te wachten die verder naar binnen willen. Wij moeten onze kaartjes nog uit de ticketmachine halen en natuurlijk nog even onze Stormtrooper-brillen. Die zijn weliswaar 3D maar niet geschikt voor IMAX en ik vind ze nogal klein uitgevallen. Ik kan hem in ieder geval niet over mijn gewone bril dragen.
En ik heb niemand verkleed gezien, hoewel er toch 2 zouden moeten zijn. Kathy schijnt wel iemand in een bruine badjas gezien te hebben.



In de IMAX zaal aangekomen is deze niet helemaal vol terwijl toch duidelijk verteld was dat het uitverkocht was. Niet dus.
10.00 Uur is al lang verstreken als er plots wordt omgeroepen dat de voorstelling gaat beginnen. Ja inderdaad, omgeroepen. En dat, omdat dit de eerste voorstelling is, en omdat er tevens 2 prijzen worden verloot onder de aanwezigen. Dat gebeurt ook nog eens in het Engels want wat blijkt? Zowat de helft van de zaal is buitenlander, Engelstalig. Oké dan maar. En zo gaat de poster naar rij 9 en de Stormtrooper kauwgomballenautomaat naar rij 8 en dan kan er eindelijk begonnen worden met de film. Nou ja, de film. De voorstelling, want na een heleboel reclame (natuurlijk) volgen ook nog de voorfilms en we zijn half 11 al gepasseerd als we eindelijk de bekende deuntjes van Starwars te horen krijgen, wat in de huidige tijd een beetje als "foute muziek" in de oren klinkt.


De film: (recensie 1, recensie 2)
Kathy kent helemaal niets van Starwars maar dat is niet echt een probleem. In de tekstrol voorafgaand aan de film, ook typisch Starwars, wordt kort uit de doeken gedaan waar de voorafgaande 6 afleveringen over gingen. Nou ja... Zo ongeveer.
Zonder inhoudelijk diep op de film in te gaan is het voor de liefhebber een spectaculaire film, vol science fiction en vol actie. Ook humor ontbreekt niet, al is dat wel wat verstopt. Uiteraard is heel apart dat ook Harrison Ford meedoet. Vroeger als broekkie en nu, met de tijd meegegaan, als een oudere man. De 136 minuten vervelen geen moment. Het is dat ik zo erg naar het toilet moet dat ik toch maar niet de hele film afwacht, gewoonweg omdat ik niet weet hoe lang het nog gaat duren gezien de vertragingen voor aanvang van de film. Maar ik heb niet veel gemist en ben op tijd terug voor het einde.
Intussen staat buiten de zaal weer de volgende menigte, popelend van ongeduld te wachten om naar binnen te mogen. Wij zijn tevreden, en uit berichten op Facebook lezen we al dat Luuk er ook graag nog naar toe wil. Dat betekent dat ik, of we, nog wel een keer zullen gaan, maar dat is geen straf.





Geen opmerkingen: