donderdag 10 december 2015

Training - GVAC baantraining

Het is weer donderdag, hoor, en dan ben ik weer moe....
Nou, dit keer is anders. De wekker is vroeg afgegaan omdat vrouwlief moet werken. Ik ben dan ook wakker maar daar heb ik verder geen moeite mee. Wel met de schele hoofdpijn die in de loop van ochtend komt opzetten. Zo erg dat  ik toch maar eventjes mijn ogen sluit, zittend op mijn stoel. Dan moet ik ook nog op de tijd letten, want ondanks mijn vrije dag, moet ik vandaag toch nog even half 2 op het erk zijn voor een overleg. En dan helpt zo'n dutje ook niet echt tegen hoofdpijn. En zo heb ik nog voor vertrek naar de Kempencampus nog steeds last van druk op mijn ogen en nog steeds weet ik niet hoe ik aan die hoofdpijn kom.

Op de training aangekomen gaan we dit keer niet meteen voor een warming-up weg maar eerst naar een naast gelegen gebouw, naar de aula. Dus niet de naastgelegen sporthal, waar iedereen in eerste instantie meteen naar toe liep. Daar gaan we wat kracht en stabiliteitsoefeningen doen.
Daar voor vormen we eerst duo's. Elke oefening duurt 30 seconden en wordt door ieder 2x uitgevoerd.
1 - Persoon staat op en wiebelbol en probeert evenwicht te houden terwijl de ander een 2kg zware bal toe werpt, die dan ook weer terug geworpen moet worden.
2 - Met een bal met gestrekte armen omhoog lunges maken, link en rechts
3 - In beide handen een dumbel. De linkerarm met dumbel in de hand omhoog strekken en tegelijkertijd het rechterbeen heffen en die stand even vasthouden. Vervolgens hetzelfde met de andere arm en been.
4 - Zitten op een matje met de benen omhoog, dus alleen op het stuitje, terwijl de ander een bal toe werpt, die dan ook weer terug geworpen moet worden.
5 - Planking. Op een mat liggen, gezicht naar de mat, steunen op de ellebogen, armen in een hoek van 90º en het lichaam recht optillen zodat je alleen op de ellebogen en de tenen van de voet steunt en het lichaam daar recht tussen hangt.

Eenmaal achter de rug is het tijd om naar buiten te gaan voor de warming-up. En dan te bedenken dat ik behoorlijk klam bent van de oefeningen in de warme gang en nu naar buiten bij een buitentemperatuur van 5ºC, gevoelstemperatuur minder dan 2ºC, voornamelijk te danken een de harde koude wind, kracht 4.
Toon doet de warming-up en omdat de baan vol is lopen we buiten rondom de gebouwen van de Kempencampus en doen we de oefeningen op de plaats ook in een overdekte entree van een van de schoolgebouwen. Maar het blijft koud, of beter gezegd, ik blijf het koud hebben, en nu vooral, nu ik door de krachtoefeningen en warming-up al nat van het zweet ben en de koude wind het gevoelsmatig nog kouder doet aanvoelen. Die koude wind is meteen ook de reden dat Marjolijn de piramide wat inkort. De kern bestaat vandaag dan ook alleen maar uit een piramide van 400-60-800-600-400m met tussendoor 100m wandelen. Tempo afwisselend, te beginnen met 90% van de 6MT, 85% en weer 90% en zo verder.
Welk tempo gaan wij lopen? We zien eigenlijk wel. Ik hou voor 90%, 32sec/100m aan en voor 85% 34sec/100m. Je moet toch iets en dan zien we wel waar we op uitkomen. Verder lopen we voornamelijk in baan 2 en 3 omdat de 1e baan vrij is voor een test. De werkelijk afstanden van de piramide komen dan, voor baan 2, uit op: 407-611-814-611-407
Het loopt lastig. vanaf het 100m-punt tot aan het 300m-punt staat er een harde en koude wind tegen en dat betekent altijd tijdverlies. De 1e 400m (407m) gaat in 2:13 wat 2:08 voor een zuiver 400m had moeten zijn. Tja die wind, hé.


Geen opmerkingen: