donderdag 17 december 2015

Training - GVAC baantraining

Poehee. Een dag verlof. En dan doe je van alles en nog wat, al dan niet georganiseerd. Genoeg dingen om te moeten doen en genoeg redenen om dat zo lang mogelijk uit te stellen. Zo gaat dat. Maar dan toch die boodschappen en uiteindelijk de kerstverlichting in de tuin en onder onze veranda geïnstalleerd. En dan... och ja, het is donderdag! Vanavond is baantraining! En dan heb ik daar eerlijk gezegd nu zo weinig zin in. Maar ja, het is de laatste keer dit jaar.... Toch maar gaan.

De kantine ziet er maar leeg uit en terwijl ik de kleedkamer opzoek hoor ik al het gefluit ten teken dat de mensen stil moeten zij voor de aankondigingen van van daags training. Ik was volledig in training tenue dus alleen mijn sporttas droppen en de kantine in en dan zijn ze al klaar met de mededelingen. Fien Bezemsteel weet me te vertellen dat ik niks gemist heb en als ik in groep 1 zit dat ik dan binnen moet blijven en dan, hup, is iedereen naar buiten....

Warming-up en cooling down zijn weer door Toon. De loopscholing in het sprintvak en vandaag gericht op rompstabiliteit. De kern is 2x400-2x600-2x400 met tussendoor 100m wandelen. Elke serie, de eerste run op 85% van de 6MT en de 2e run op 90%.
Dorie is er vandaag niet bij en dat wordt dus trainen zonder GPS... ahum.
Ik heb geen idee wat 85% en 90% in snelheid betekenen en daarom ga ik gemakshalve maar uit van respectievelijk 32 en 30 seconden per 100m.
Het weer is zacht met nog steeds temperaturen in de dubbele cijfers. Het is dat het zo hard waait. Desondanks gaat ook mijn jasje uit. En die gaat, net als de jasjes van alle anderen, over het hek aan de kant van baan 6. Inderdaad, niet meer onder het afdak. Dus geen volksstammen meer op de start en finish wanneer wij voorbij komen. En ook de (andere) trainers spreken hun team toe: baan 1 en 2 om hard te lopen en 3 om eventueel nog in te halen en wandelen uitlopen, dribbelen op de banen 5 en 6. Dat wat we in groep 1 altijd al deden en elke training nog eens wordt herhaald. Grappig hoe druk het nu ineens is op de banen 5 en 6.

De kern. Het opgegeven tempo kost toch moeite. Het zal wel aan de harde wind liggen op de 200 en 300m stukken op baan. De 100m tussendoor doe ik wandelend maar ik zie Toon en Melissa telkens al na 50m wandelen al dribbelen richting hun volgende run. Dat doe ik niet. Ik heb die 100m nog hard nodig om weer op adem te komen. En daardoor wordt hun voorsprong op mij steeds groter tot een volle 100m aan het einde van de kern. Nog maar even anderhalve ronde uit dribbelen en dan is het tijd voor de cooling down.
Toon heeft het niet koud en daarom doen we de cooling down buiten. Nee, koud is het niet, maar die harde wind op mijn natte en bezwete kleding maken het voor mij wel koud. En de cooling downs van Toon zijn ook nog eens erg lang. Ik kan gerust zeggen dat ik halverwege de cooling down al helemaal afgekoeld ben.

Als afsluiting van de training krijgen we nog een mededeling en die is, dat vanaf volgend jaar Toon de hele training van groep 1 zal verzorgen in het kader van zijn opleiding tot volledige trainer. Marjolijn wordt dan zijn praktijkbegeleidster waarvoor zij ook in opleiding is.
Met andere woorden: We krijgen er volgend jaar 2 leerlingen bij.

Het weer:
Zacht september-achtig weer, droog en een temperatuur van 14┬║C maar door de stevige wind, kracht 3 is de gevoelstemperatuur ongeveer een graad of 11.



Geen opmerkingen: