zaterdag 26 december 2015

Trimloop - Kangoeroeloop Vught - 15km

De eeuwige traditie, zo lijkt het. De trimloop op 2e Kerstdag. Geen idee hoelang we dit al doen maar het stamt in ieder geval nog uit de tijd dat vrouwlief ook nog mee ging. In ieder geval is het voor AV Prins Hendrik de 44ste keer dat deze Kangoeroeloop wordt georganiseerd.
In het kader van de training voor de Poort naar het Heuvellandtrail op 10 januari moet dit een duurloop training gaan worden. Vervelend genoeg heb ik al een paar weken last van ademhalingsproblemen. Beter gezegd, ik kom elke keer in ademnood bij inspanning, dus niet alleen bij hardlopen. Dat betekent dat ik die 15km van vandaag niet al te snel wil doen. De tijd van vorig jaar, ca. anderhalf uur, daar gaan we niet voor.

We pikken eerst Reinier nog op. Hij gaat samen met Johan voor de 21km. ondanks dat hij net uit de nachtdienst komt.
Het is druk in Vught, maar we hadden ook niet anders verwacht met dit mooie weer, want dat is het weer. Een ferm zonnetje en zachte temperatuur. Alleen de stevige wind koelt wat af. Desondanks gaan toch nog de lange broek aan en 2 T-shirts waarvan er 1 met lange mouwen.

Hoezo druk? 2820 deelnemers!

Op de baan is het als vanouds gezellig. Enkele GVAC-gele shirts zien we voorbij komen en ook Kerstman Haroldinio. Hij blijkt dus echt op 25 december jarig te zijn. Dacht toch echt dat dat een grap was. Dus niet. En dus ook even feliciteren.


In het startvak ontmoeten we ook nog Anna met partner. Zij gaan voor de 12km. En omdat Anna het toch wat warm vindt gaat haar GVAC-hempje toch nog uit en "tijdelijk" over het hekwerk langs de baan. Ik zou bang zijn dat ik hem daarna niet meer terug zou vinden, maar zij heeft er het volste vertrouwen in, blijkbaar.
En dan wordt er afgeteld naar de start.
Wij drukken onze stopwatch pas in bij het passeren van de startstreep.

Zoals altijd, tegenwoordig, verlaten we de baan al na 100 meter en dan meteen bijna 180º gedraaid over het fietspad richting het oude parkoers. En we doen het nog rustig aan. Zo begon ik vorig jaar ook namelijk.
We zijn een kilometer onderweg als het tempo langzaam omhoog gaat. De 5km slaat af. Even later de 7,5km ook. We vervolgen onze weg maar de inspannings-ademnood slaat langzaam toe. Het tempo moet langzaam toch terug. Desondanks halen we nog wel wat lopers in die blijkbaar toch nog langzamer gaan dan wij. Het liefst zou ik even wandelen om op adem te komen maar ik hou toch maar vol. Tot aan de verzorgingspost, beloof ik mezelf. Als we daar dan ook eenmaal zijn neem ik 3 bekers vocht. 2x sportdrank en een bekertje water die ik al wandelend nog even nuttig alvorens we weer in de dribbelpas verder gaan. Tja, deze kilometer wordt dan ook als erg traag op de GPS van Dorie geregistreerd. De dame die we eerder al gepasseerd waren loopt nu een eind voor ons. Die heeft geen gebruik gemaakt van de drankpost. En ook de dame die we net niet te pakken kregen voor de verzorgingspost is inmiddels al een eind voor ons.
We dribbelen weer en de eerste halve-marathonlopers komen ons al voorbij. Ik wil straks nog wel weer even een stukje wandelen, maar Dorie vindt dat ik het nog best wel vol kan houden. Eén dame halen we weer in. De dame die we eerst net niet te pakken kregen voor de verzorgingspost. Maar de andere dame loopt nog wel een heel eind voor ons. "Nog 3km. Dat moet ik nog hendig kunnen volhouden...." Ik weet het niet. Mijn voetzolen doen gewoon pijn van het lage tempo. Het lijkt niet alsof ik blaren heb of in ieder geval ga krijgen.
We horen en zien aan de overkant van het kanaal de finish op de atletiekbaan al. Maar we moeten nog een kilometer of 2. Volhouden, dus.


De laatste brug en dan over het fietspad richting atletiekbaan."Nog 800 meter...."laat een verkeersregelaar ons nog weten. Nou, ik denk dat dat wel meer is want alleen al op de baan moeten we nog 300 meter. Maar het einde is in ieder geval in zicht.
We draaien naar rechts, nog even om de atletiekbaan heen en dan pas door het hek op het 100-meter punt van de baan. Met nog 300 meter te gaan en we zien de 2e dame voor ons lopen. Een tandje erbij en op de laatste 100 meter, nog een tandje en erop en erover. Zo, die hebben we alsnog ook te pakken.

De finish. In 1u35:40. En daarachter de drankpost. En ik heb een dorst. Alles bij elkaar gaan er 5 bekertjes sportdrank in. Heb ik blijkbaar hard nodig.
Zo ook in de kleedkamer, waar de de nodige sportdrank en energiedrank me weer wat op peil brengen. Onze eindtijd blijkt hoe dan ook toch sneller te zijn dan onze gezamenlijke eindtijd van 2 jaar geleden. M.a.w. als het niet zo slecht met mij zou gaan had Dorie er nog een betere tijd uit weten te persen. Nee, het viel weer niet mee, vandaag. En toch blijkbaar sneller dan 2 jaar geleden. De kilometerpunten zijn afkomstig van het GPS-horloge van Dorie. Die geeft ook aan dat de afstand van 15km toch wel beduidend korter is. Maar dat was ie voorgaande jaren ook al.

Terwijl ik alvast naar de kleedkamer ga, haalt Dorie de herinneringen op: een sjaal, cap, bandana-geval wat we de laatste tijd wel meer hebben ontvangen als herinnering. Overigens wel prettig om mee om je nek te lopen tijdens een trimloop in de kou.
Nog een bezoekje aan de kantine met een kop snert erbij  en dan is het weer terug naar Eindhoven, Veldhoven en Duizel. En al die tijd hebben geen Buurtje gezien. Zouden ze dit jaar hebben overgeslagen? Update: Nee, ze waren er wel. Mirjam op de 5km vanwege een blessure en Rudolf op de 12km.




Geen opmerkingen: