zondag 6 december 2015

Trimloop - Kempentrail Bladel, 11km.

Een trail in Bladel? Ik weet niet goed wat ik daar van moet verwachten. De omgeving van Bladel meen ik toch redelijk te kennen en daar bedoel ik eigenlijk mee dat het gewoon vlak is. Ook bij de cross in de competitie is het allemaal vrij vlakjes, vrij gemakkelijk.
Gisteren het parkoers op de website verkend. Nu gaan we uiteraard voor de kortste afstand, nl. 11km. De website spreekt zelfs over 11,39km. Het hoogtekaartje op het parkoers geeft op deze ronde een hoogte verschil tussen laagste en hoogste punt van slechts 8m. Vlak dus!
En dan nog even een blik op de deelnemerslijst op alle afstanden, en filteren op GVAC. En wat zie ik dan? Maar liefst 33 deelnemende GVAC-ers. Op de 11km zijn het er 11, 20 op de 17 en op de langste afstand van 33km slechts 2. Ongekend! Van waar opeens die grote belangstelling? Omdat het zo dicht bij huis is?Bij de crossen zie ik er anders ook niet zo veel? Of zouden mijn stukjes in de Korziaan toch enige invloed hebben gehad. Geen idee, maar het is wel leuk om straks al dat geels om je heen te zien dartelen.

In Duizel aangekomen stappen we, en dat zijn Dorie, Anja, Johan en ik, in de Golf en op naar Bladel waar we ver weg van de start worden gedirigeerd voor een parkeerplek langs een modderpad. En van daaruit een heel eind weer terug richting startgebied. Johan is vooruit gesneld en wanneer wij bij de Tipmast aankomen heeft hij onze startnummers al opgehaald. Wat een service.
Voordat onze wedstrijdkledij aangaat is het al bijpraten met verschillend GVAC-geel wat hier rondloopt.


11 Uur en we staan klaar voor de start met even nog een selfie te gaan en dan worden we weggeschoten. Op de vraag van Anja hoe we gaan is mijn antwoord, dat voor trails we altijd uitgaan van 8 minuut per kilometer. Hoe dat vandaag zal gaan zien we onderweg wel. Mijn voornemen is in ieder geval om het voorzichtig aan te doen, gezien de problemen met mijn luchtwegen, ook buiten het lopen om.

En zoals verwacht is het parkoers vlak. En ook nog eens breed. Desondanks hou ik me erg in, hoewel ik Dorie nog wel gewoon kan bijhouden. Wanner we eindelijk op een singletrack uitkomen en ook nog eens off-road, lijkt het pas een beetje op een trail. Als Dorie stopt om een foto te maken heeft ze niet in de gaten dat ik vlak achter haar loop. En nu ik voor haar loop raakt zij wat achterop. Voor mij weer eens de kans om, wat later zal blijken, de enige foto van haar te schieten. Eenmaal weer voor me loopt ze telkens gemakkelijk van me weg om verderop foto's te maken. Nee, ik hou me toch maar aan mijn tempo. Eenmaal buiten adem door een tussen sprintje en ik zal niet meer herstellen.


Foto's: Igno van de Woude 
We arriveren bij de verzorgingspost waar ik dankbaar een bekertje water en en half bekertje sinas (?) achterover sla. Het is hier druk met fotografen en we poseren hier even voor Igno. Op een boom staat een "4" geprikt. Lijkt me sterk dat we hier pas op 4km zijn. Volgens het plaatje op de website zouden we hier op 6km moeten zijn, maar de tussentijd van 37:57 maakt ook wel duidelijk dat dat ook niet zal kloppen. We hebben geen 8 minuut per kilometer gelopen. wat anders uit zou komen op 48 minuten. En met 7 minuten per kilometer zouden we nu op 42 minuten moeten zitten. Zou het dan 5,5km zijn? Dan zijn we pakweg halverwege.
We vervolgen onze weg, ikke nog steeds voorzichtig, beslist niet harder. Ik zie wel dat Dorie dat wel zou kunnen maar elke keer keurig op mij wacht. Van Anja zien we echter niets meer achter ons.


We zijn het uur al dik voorbij en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de vermoeidheid al komt opzetten. Met 8 min./km zouden we uitkomen op 88 minuten = 1u28. Dat zal toch wel minder zijn maar laat ik het niet onderschatten. Ik ga er vanuit dat we nog een heel eind moeten als ik de speaker al hoor en niet veel later in de verte de finish opduikt. Het lijkt erg te vroeg maar als ik over de streep ben is er netto 1u13:27 verstreken. Hebben 35:30 over gedaan sinds de drankpost. Volgens Dorie is het veel te kort maar de GPS van Johan komt nagenoeg precies op 11km uit en dus niet op die 11,39. Ook een andere loper komt op die 11km uit en daarmee ga ik er dan ook vanuit dat het gewoon precies 11km is en dus ook niet 11,39 (volgens de website)


Foto's: Igno van de Woude 
Ook nu moet ik op een stoel toch weer even bijkomen in afwachting van Anja. Die arriveert 2 minuten later. Rest ons nu alleen nog de omkleedsessie en daarna, tegen inlevering van het startnummer, een stevig en zout-aanvullende kop erwtensoep.
Eenmaal terug komen daar nog 2 koppen broccolisoep overheen en dan is het tijd om richting Veldhoven te vertrekken.


De trail is voor onze begrippen van wat we gewend zijn geen echte trail. Zelfs geen cross, op misschien een paar korte stukjes na. Nee, wij classificeren dit als een gewone bosloop.
Naderhand horen we ook nog dat, door een boze boswachter, het parkoers van de 33km is aangepast en dat de lopers eventjes 4,4km extra moeten lopen. Blijkbaar had dat te maken met een stuk dat door België zou gaan en dat mocht niet, alleen werd dat pas zo'n beetje ter plaatse bekend gemaakt. M.a.w. je moe wel een conditie van een marathon hebben om dit toch wel goed aan te kunnen...

Het weer:
Droog en wind, kracht 4 waar we tijdens de loop nauwelijks iets van gemerkt hebben. De temperatuur is ca. 9º, gevoelstemperatuur ca. 3,5º lager.




Geen opmerkingen: