woensdag 20 januari 2016

Longfunctietest

Vandaag is het zo ver. De longfunctietest. In de MECK aan de Provincialeweg in Veldhoven. 
Mooi op tijd voor de afspraak van 10:00u. zit ik al in de wachtkamer, waar ik ook stipt om 10:00u word opgehaald.
Ik heb de test al een keer eerder gedaan maar op de televisie in de wachtkamer is nog eens te zien wat me te wachten staat. Niet veel eigenlijk.

Na het legitimatie-ritueel en inleveren van de benodigde papieren zal eerst het gewicht en de lengte worden bepaald. Met kleren aan en schoenen uit kom ik op 83,2kg terwijl de lengte blijft steken op 1.73,5m. Ben ik warempel anderhalve centimeter gekrompen!

De test.
Met een knijper op mijn neus en een buis in de mond, aangesloten op meet-apparatuur mag ik eerst "gewoon" ademen en dan in één harde ruk zo diep mogelijk inademen en ook weer met een harde stoot uitademen en blijven uitademen totdat de longen helemaal leeg zijn. Of dat daadwerkelijk gelukt is weet ik niet omdat ik aan het einde van mijn "longen" in een hoest schiet. Dat was deel 1.
Nu krijg ik een longblaasjes verwijder medicijn toegediend met een inhalator in de mond en 4 pufjes Ventolin inhaleren. En dan voor 10 minuten terug de wachtkamer in.

Als ik voor deel 2 weer word opgehaald volgt de 2e test, idem als de 1e en dan zit de longfunctietest erop. De resultaten krijg ik nog wel van de huisarts te horen. Maar eerst over een week nog de inspanningstest die, zoals de planning er uit ziet, door dezelfde arts zal worden uitgevoerd, maar dan aan de Boschdijk in Eindhoven.

Ik mag weer naar huis maar echt lekker voel ik me niet. Ik voel me zelfs belabberd en moe. Moet, en dat voor maar een paar keer in- en uitademen. Het is dat ik afspraken heb want anders was ik de rest van de dag thuis gebleven.
Of het nu komt doordat ik vanmorgen niet gegeten heb dat ik me niet zo lekker voel weet ik niet. Het zou ook goed kunnen dat ik door dat ademen wat heb gehyperventileerd




Geen opmerkingen: