dinsdag 12 januari 2016

Training - Fitness

De dinsdagavond trainingen zijn niet echt aan mij besteed. Tenminste, zeker niet in de donkere maanden. Dinsdagavond zijn de wegtrainingen bij GVAC. Niks mis mee, maar tegenwoordig heb ik steeds meer moeite met in het donker lopen en zeker in groot groepsverband. Alternatief voor de dinsdag: fitness.
Ze noemen het ook wel sportschool, maar mij is het nog steeds onduidelijk wat je hier moet leren. Nee, ik hou het gewoon op wat het is, wat fitnessen.
Nu ga ik niet aan de gewichten en zo. Nee, het wordt het alternatief van het buiten in de barre winterkou lopen.... dus hardlopen op de loopband.

Vanwege de ademnood van de afgelopen 2 maanden wil ik toch kijken of ik er iets meer aan kan doen door wat extra trainingen in te lassen. Die moeten dan uiteraard wel wat afgepast worden aan mijn adem. En dus heb ik wel een training in gedachten. Ik ga gewoon voor 6km. op de band. En dan ook nog de snelheid langzaam opvoeren van warming-up naar jog-tempo en na die 6km elke minuut een halve km/u in tempo zakken tot aan de 5km/u.
Ik begin met 9km/u en de hellingshoek op 5º, want dat schijnt het meest overeen te komen met het lopen op de weg. Nou, dat kan wel kloppen want na amper 30 seconden kom ik daar al op terug. Hellingshoek terug naar 0º en snelheid naar 8,5km/u. En dat 6 minuten lang, verhogen met 0,5km/u en na 6 minuten weer, enzovoorts, totdat de 6km. is bereikt. Dat is na 36:52 bij 11,5km/u (voor maar 52 seconden...) en dan terug naar 11 gedurende 1 minuut. Daarna weer 0,5km/u minder gedurende 1 minuut tot en met 5km/u gedurende 1 minuut. Totale trainingstijd 49:52

Training, gedurende 6min: 8,5-9-9,5-10-10,5-11-11,5(52s.)km/u = 36:52
Uitloop 11-10,5-10-9,5-9-8,5-8-7,5-7-6,5-6-5,5-5km/u = 13:00
Totale trainingstijd: 49:52
Nog eventjes uitfietsen: 12 minuten op stand 5 bij ca. 70 tpm.

Goed gedoseerd getraind. Niet buiten adem geraakt. Was vooral in het begin wel wat stijfjes van afgelopen zondag (16km Poort naar het Heuvelland Trail). Heb er een goed gevoel bij.


Geen opmerkingen: