dinsdag 19 april 2016

Voor het eerst weer getraind....

... na lange stilstand vanwege de hartonderzoeken.
Zonder het op te zoeken zou ik het niet meer weten hoe lang het geleden is dat ik voor het laatst heb hard gelopen. Ik denk dat de Poort naar het Heuvellandtrail waarschijnlijk de laatste keer is geweest.
En daarom wordt het vandaag een hele rustige start.
Oftewel, ik begin bij de beginners van de groep van de beginners.

Het is helemaal niet zo druk in de kantine. Even alvast bijpraten met trainer Marjolijn. Ik wil voor zo'n 6 minuten groepje gaan. Die zijn er waarschijnlijk wel.
Wanneer de gevorderden de kantine hebben verlaten voor hun warming-up wordt de beginnersgroep nog ingedeeld. Het worden uiteindelijk 4 groepen. 4min.-5min-8min-10min. Ik ga dus voor de 5min. o.l.v. Jos.
Onze warming-up bestaat uit een rondje inlopen op de baan en een 2e rondje met dynamische oefeningen. Daarna nog wat dynamische oefeningen op de plaats en dan is het tijd om te gaan.

Ik klik mijn Endomondo-app aan en we vertrekken richting Knegselseweg. Braaf zorg ik er voor om niet vooraan te lopen. Na 5 minuten klinkt het eerste fluitsignaal en na een wandeling van een dikke 2 minuten start de 2e run. We lopen nog allemaal (6) mooi bij elkaar. Dat verandert bij de 3e run. De jongeman in de groep gaat wat vooruit lopen. Ik volg dan maar, vlak schuin achter hem. Nee, niet voorbij gaan, dan ga ik beslist te hard. Ons tempo ligt nu op 8km/u, aldus Jos.
De route gaat over de Moormanlaan in het Oeienbosch tot aan de Sipkelaan waar we omdraaien. Bij het zandpad rondom de trimbaan gaan we weer linksaf en komen zo uit op het brede pad langs de blokhut. Hier weer rechtsaf en op de Moormanlaan weer linksaf het bos uit en terug richting atletiekbaan. Tenminste, op de sintelbaan buiten de atletiekbaan. Bij het fluitje gaat ook de stopwatch en de Endomondo-app iets te laat uit.
Afgelegde afstand: 6,01km in 42:25

En hoe is het gegaan?
Lekker.
De start ging wat stroef door de stramme spieren en het weer op gang komen, maar na 10 minuten te hebben gelopen kan ik vrij hijgingsloos de training helemaal volbrengen.

Het weer:
Zonnig maar wel een straffe koude wind. Als ik de thermometer mag geloven zijn we nog steeds boven de 10ÂșC met een ferme zon. En toch doe ik nog een lang legging aan en 2 T-shirts over elkaar. En ik heb het niet eens warm. Nee, het is goed zo. Als ik in de toekomst wat harder kan lopen, lees: mezelf warm kan lopen, wordt het misschien wel anders.

Geen opmerkingen: