zondag 6 november 2016

Trimloop - Valkenloop Valkenswaard 12,5km

Voor het eerst weer hier sinds ik weet niet meer wanneer. Ik denk een jaar of 4 geleden. Mijn start is pas om 12 uur en daarom dit keer niet in alle vroegte vertrokken want er is aangegeven dat er op 5 minuten lopen voldoende parkeerplaatsen zijn op het industrieterrein. In Valkenswaard aangekomen blijken niet veel die raad te hebben opgevolgd. Alles staat weer zoals altijd inde berm langs de weg geparkeerd. Ik volg toch maar de bordjes en uiteindelijk parkeer ik de Grand Scenic ergens op een parkeerplaats van één van de bedrijven op het industrieterrein. Het zal wel mogen want we zijn ook hier naar toe gedirigeerd.
Ik klok de weg terug naar het secretariaat. Door via de sloot af te snijden doe ik er 6-7 minuten over. Toch net iets langer maar toch best wel om te doen.
Ik zie al een aantal GVAC-ers. Die van de halve marathon zijn inmiddels al gestart.
Ons wordt zo tegen half 12 ook verzocht om ons naar de bussen te begeven. Dat doe ik mooi op mijn gemak en zo komt het dat ik samen met Gemma in de laatste bus terecht kom. Die blijft zo lang mogelijk wachten om de allerlaatste lopers nog mee te kunnen krijgen. Niet erg, want des te korter hoeven we bij de start in Borkel en Schaft te wachten. Eenmaal vertrokken zijn we er ineen minuut of 5. Toch nog 10 minuutjes voor de start,maar ik heb het desondanks niet koud, ondanks dat ik "slechts" 2 T-shirts over elkaar aan heb gedaan. Wel de handschoenen aan, maar daar ben ik niet de enige in. 

Samen met Gemma in de bus naar Borkel en Schaft.
We starten vrij plotseling. 
Ik heb mijn stopwatch nog niet in gereedheid gebracht. Die seconden tel ik er later wel weer bij.
Uiteraard start ik rustig. Doordat ik met Gerard in het startvak even naar voren ben meegelopen sta ik, erg ongewoon, bijna vooraan. Dat betekent meteen dat ik de eerste kilometer(s) voortdurend wordt ingehaald. Ik hou me in, blijf rustig aan doen. Weggegaan op een tijd van hopelijk 1u15 en dan moet ik gemiddeld uitkomen op 6 min/km en zeker de eerste 2-3km daarboven zitten en de laatste 2-3 km eronder. Tenminste, zo ging dat vroeger, in mijn jongere dagen, toen ik nog getraind was. Nou, die 6min/km lukt aardig, zo de eerste2-3km maar daarna is het ook afgelopen. Of beter gezegd, ik doe er geen moeite voor. Ik loop op gevoel, rustig aan, rustige ademhaling, 4 passen in, 4 passen uit. Dan kan ik zeker niet te hard gaan. Dat gaat wel ten koste van die 6min/km maar het zij zo.
Langzaamaan haal ik, ondanks dit tempo, voortdurend lopers in. Die zijn dus duidelijk te hard van start gegaan. De drankpost staat op pakweg een kilometer of 6. "Pakweg", want de 12,5km heeft geen kilometer aanduidingen. We lopen nl. op het parkoers van de halve marathon en het eerste bordje wat we tegenkomen is de 10km., wat omgerekend voor ons dus 1,4km is.
Het lopersveld is inmiddels helemaal uiteen geslagen en ook ik loop grotendeels te zwemmen tussen kleine groepjes. Af en toe best lastig met die harde wind. Maar we houden het nog steeds droog.
Ik tel de kilometers te gaan af aan de hand van de halve marathonbordjes. 16km. Nog 5,1 te gaan. Bij 17km begint het al wat zwaarder te worden. Ik adem intussen al op 3 passen in en 3 passen uit maar de kilometertijden gaan al omhoog. Ik voel aan mijn benen dat ik én er op de donderdagavondtraining flink aan heb getrokken én zaterdag nog bij de Vrijbuiters getraind heb én dat ik niet of in ieder geval nog niet genoeg kilometers heb getraind. Nee, de benen en de voeten beginnen het zwaar te krijgen. Het bordje 20km is daarom een verademing. Maar wat kan zo'n laatste loodje dan toch echt zwaar zijn.


Onderste 2 foto's: Connie Sinteur Fotografie

Na binnenkomst wat betreft ademhaling niet overdreven moe, buiten adem en wel snel hersteld. Dat kan niet bepaald van de benen gezegd worden. Daar zal ik de komende dagen nog wel een aantal keren aan herinnerd worden vrees ik.
Wel een hele mooie medaille rijker.


 Het weer: Herfstachtig. Veel windkracht 3 tot 4 en af en toe wat spetters regen. Temperatuur 5ºC Gevoelstemperatuur 2ºC.




Geen opmerkingen: