zaterdag 3 december 2016

GVAC - Coopertest: resultaten

Wat mijn eindresultaat op de Coopertest was, is bekend, nl. 2.270 meter over 12 minuten, oftewel 11,35km/u gemiddeld.
Wat het betekent voor mijn training is vandaag met de mail binnengekomen.
En het is verrassend, mag ik wel zeggen.

In groep 1 trainden we met percentages van 80, 85, 90 en 95% van de snelheid op de 6 min.test (6MT).
Dat betekent bij een 6MT snelheid van 10,6km/u dat we trainden op navenante percentages, dus resp. 8,5 9,0 9,5 en 10,1km/u afhankelijk van de opgegeven afstand.
Ik heb dat altijd vreemd gevonden want waarom altijd langzamer trainen dan de 6MT en pas weer op een nieuwe 6MT er voor 100% er tegen aan en dan nog eens langer dan je gewend bent om in dat tempo te lopen. Als "ervaringsdeskundige" op gebied van hardlopen heb ik daar zo wel altijd mijn eigen draai aangegeven, maar voor een beginner lijkt me dat toch anders.

En hoe anders is het, nu ik de trainingscijfers zie na.a.v. de Coopertest, de 12 minuten test.
Hierbij is voor de percentages uitgegaan van een 100% snelheid op diverse afstanden gerelateerd aan het resultaat van mijn Coopertest. M.a.w. als ik voor die 2.270 meter 12 minuten nodig heb (=11,35km/u), dan moet ik een afstand van slechts 100m in 26 seconden kunnen afleggen (=13,7km/u). En een kilometer in 5:02min. (=11,9km/u) En dat dus op de volle 100% inspanning.
De percentages 75, 80, 85, 90 en 95 zijn van deze 100% inspanning afgeleid en in de tabel gezet.
Dit zijn dus meer realistischere trainingstijden, lijkt mij, maar het geeft ook wel "vreemde" situaties.
Bijvoorbeeld:
De opdracht luidt 200-400-600 in resp. 80, 85 en 90%
Voorheen zou je elke run een fractie sneller moeten lopen, dus de 600m iets sneller dan de 400 en de 400 iets sneller dan de 200. De percentages van de snelheid op de 6MT lopen immers op.
Met de "nieuwe" tabel is dat anders.
Dezelfde opdracht 200-400-600 in resp 80, 85 en 90%. Nu loop je gedurende de 200m met dezelfde snelheid als de 400m en op de 600m zelfs een seconde per 100m langzamer. M.a.w. het tempo wisselt niet meer maar je loopt met hetzelfde tempo alleen telkens wat langer en soms daarbij ook nog wat langzamer.
Dat wordt dus even wennen voor mij, maar dat komt natuurlijk ook dat ik door dat gedoe met mijn longen waarschijnlijk enkele testen gemist heb en deze tabel nog niet eerder heb gezien.

Voor de komende tijd betekent dat wel dat ik de tijden die ik moet gaan lopen op de training van te voren goed moet hebben opgenomen en opgeschreven want dat ga ik geheid vergeten. Het zal ook wel beter zijn als ik de tabel plastificeer en standaard in mijn sporttas laat zitten.

Als extra is ook een tabel opgenomen met prognoses voor wedstrijden ("trimlopen/prestatielopen). Daarin loop ik nog wel iets achter vanwege het conditiegebrek op de wat langere afstanden, oftewel, nog niet genoeg kilometers in de benen....
Voor een trail zal ik de 75% uit de tabel gebruiken, maar waarschijnlijk ligt die in de praktijk nog lager.





Geen opmerkingen: