dinsdag 27 december 2016

In de bios - Rogue One: A Star Wars Story - IMAX 3D


Echt zo'n film die ik moet zien. In IMAX 3D lijkt me dat wel het mooiste maar ik hou niet zo van die IMAX zaal. De rugleuningen van de stoelen zijn lager waardoor je eerder tegen die dikke koppen voor je zit te kijken. En dan loopt het scherm ook nog zowat helemaal tot aan de vloer door. Mis je ook nog wat ondertitels. En dus ga ik vrijwel alleen naar de IMAX als ik VIPS doe of door de weeks overdag, als het niet druk, lees: bijna leeg is.
Voor vandaag, 3e Kerstdag kies ik het vroege tijdstip van 10 uur. Toch is de zaal al redelijk bezet, voornamelijk in de middelste regionen en natuurlijk achteraan. Ik heb nog wel een gunstige zit en ik ben op tijd want anders moet je die mensen die ook nog eens op je plek gaan zitten ook nog wegjagen...

Voor de film alvast een voorproefje van de de oorlogsfilm Dunkirk (Duinkerken). Een stukje oorlogshistorie. Het geluid staat weer eens ouderwets hard (gelukkig) maar het dreunen van bom inslagen en vliegtuig motoren doen de zittingen trillen. Dat heb ik nog maar amper meegemaakt, hier. En de film voelt nu al spannend aan. Het is helaas nog wachten tot juni 2017.
En dan is het al tijd voor Rogue One

De film: Groot IMAX-beeld en het volume van het geluid is niet terug gedraaid, Het 3D beeld is mooi, niet overdreven met net genoeg diepte om het mooi te vinden. Dus niet die overdreven dingen die uit het beeld moeten schieten en zo, maar mooie dieptebeelden. Het verhaal is (bijna) geheel los van de voorgaande Star Wars geschiedenis. Tenminste, je  kunt gewoon van de film zonder iets van voorgeschiedenis van Star Wars af te weten. Het verhaal is zonder meer boeiend en spannend, uiteraard in de termen van science fiction. De lengte van de film verveelt niet en is zelfs te kort want hij is nog niet afgelopen, oftewel een vervolg is gegarandeerd. Het verhaal draait natuurlijk over goed en kwaad, macht en vernietiging en uiteraard met een vrouw in een belangrijke rol. Ook nu heb ik de kritieken niet van te voren gelezen maar dat ze lovend zijn kan ik alleen maar beamen. Zonder meer een geweldige film en binnenkort nog een keertje 2½ uur uit moeten zitten zou ik niet als straf ervaren. Maar het mag gezegd worden, de gedoodverfde Starwarsfanaat zal niet echt blij zijn met de vernieuwingen sinds Disney het roer overnam. Tja, je moet toch met de tijd meegaan.



Geen opmerkingen: