maandag 26 december 2016

Trimloop - Kangoeroeloop Vught 7,5km?

 
Inderdaad. Het is nog niet zeker welke afstand "we" gaan doen.
Ik dacht bij inschrijven aan 15km. net als vorig jaar maar Johan zegt dat dat hem niet gaat worden. Misschien zelfs maar 7,5.... Nou ja. Voor alle zekerheid maar 12km opgegeven bij mijn inschrijving terwijl de afstand er eigenlijk helemaal niet toe doet. Dan zien we ter plaatse wel wat het gaat worden.
Het is 9 uur in de ochtend als buiten de regen met geweld tegen de ramen aan klettert terwijl de wind stevig om het huis huilt. Poehee. Maar eens even de weer-app checken.... De voorspellingen zijn niet zo best. In Vught is het vanmiddag weliswaar niet koud, maar de app geeft bewolkt en harde wind, kracht 5 aan, en dat is hard oftewel koud! Ik besluit nu al dat ik met jasje aan ga lopen.
Tussen 12 en kwart over 12 pikken Johan en Dorie me op. Het weer is intussen omgeslagen, d.w.z. omgeslagen naar de goede kant. De zon schijnt volop. Alleen waait het nog steeds. In Vught aangekomen waait het misschien nog erger dan onderweg. Ondanks dat de zon volop schijnt maakt de wind de gevoelstemperatuur toch koud. En daar ben ik nu eenmaal erg gevoelig voor. En daarom gaat toch de windjack aan, ondanks dat er nog zat korte mouwen en blote benen rondhuppelen..
Even nog een selfie met de startopstelling op de achtergrond om als verjaardagsfelicitatie naar André te sturen via Facebook. Vrijbuiter André is vandaag namelijk 74 jaar geworden.


Na het startschot duurt het lang eer we onder het startdoek doorlopen. Komt natuurlijk door de zandloperstart. Maar daarna kunnen we dan ook meteen doorlopen, tot aan de poort. Nog even een oponthoud maar daarna kunnen we gewoon vooruit. Na de afscheiding van 5km is het wel een stuk rustiger en na de afslag 7,5km nog meer. Het pad hier is wel heel erg smerig. Het is verharde weg maar er ligt een laag modder op en her en daar zitten er gaten in de weg. Het tempo van het peloton daalt en wij zigzaggen  overal tussendoor. Na alles komt een eind en uiteindelijk gaan wij van de weg af het bos in. Het bospad is wat beter te belopen en Dorie trekt goed door. Ten minste, ik moet er best wel voor werken om haar bij te houden. Het is toch niet de ademhaling wat het wat bemoeilijkt maar de beenspieren die net lijken volkomen ongetraind te zijn. En dat zijn ze toch niet bepaald. Het duurt even en dan ben ik weer op dikte en kan ik het tempo volgen. Op pakweg 4km komen we bij de brug over het kanaal. Die gaan we niet doen, was tevoren al afgesproken. In plaats daarvan gaan we voor de brug de weg af terug het bos in en van daaruit na wat gezigzag komen we weer uit bij het kanaal. Dorie loopt namelijk nu liever over zandpaden dan verharde wegen vanwege haar blessure aan haar hak.We zien de lopers aan de overkant van het kanaal lopen. Wij lopen nu parallel in dezelfde richting, wind in de rug. Het is wel goed uitkijken op dit karrensporenpad, Eén keer verzwik ik mijn voet behoorlijk maar kan nog gewoon door. Uiteindelijk komen we uit bij de volgende brug waar de andere lopers het kanaal weer terug oversteken. Wij sluiten weer aan op het originele parkoers op de plek waar ik in de zomer nog de trail heb gefotografeerd. Van hieruit is het nog een 800 meter, volgens de verkeersregelaar. We lopen niet meer om het gebouwtje naast de baan heen maar nu rechtstreeks. Dat scheelt meteen wel een paar honderd meter. Nog even 300 meter op de baan en dan is editie 2016 een feit.
De tijd 49:08, ook op de GPS van Dorie. Afstand, volgens Dorie 7,37 en volgens Johan 7,44 en daarom hou ik voor de statistieken maar 7,4km aan. Goed voor 9km/u.



Geen opmerkingen: