zaterdag 31 december 2016

Trimloop - Oliebollenloop Weert, 10km

De allerlaatste loop van 2016. Laat nu ook vandaag de Genneperparkenloop worden gehouden, die normaliter pas in het nieuwe jaar plaats vindt. Overigens heette die vroeger ook de Nieuwjaarsloop. De eerste 3x heb ik er aan meegedaan totdat de oliebollenloop van GVAC op oudjaar verhuisde naar het nieuwe jaar, inclusief nieuwjaarsreceptie. Als GVAC-lid verschoof dus ook mijn trimloop van Eindhoven naar Veldhoven. Als alternatief voor de oudejaarsloop intussen al een paar keer deze oliebollenloop in Weert gedaan. Vorig jaar een beetje een debacle toen ik na 3 rondjes à 2km volkomen uitgeput het strijdtoneel moest verlaten. En dat terwijl ik de dames Dorie en Anja niet eens kon bij benen.
De oorzaak is inmiddels bekend (astma) en met de medicatie (Foster) ga ik er vandaag voor, om de volle 10km uit te lopen. Uit te lopen, inderdaad, want veel heb ik niet getraind de afgelopen weken. De 7,5km Kangoeroeloop van 2e Kerstdag ging me ook al niet in de kouwe kleren zitten.

Dorie en Johan gaan dit keer niet en dus moet ik alleen. Maar Reinier en Ellen blijken wel te gaan en die pik ik op zodat we samen kunnen gaan.
Ondanks dat de weer-app een zonnig Weert aangeeft is hier totaal niets van te zien. Het is koud, mistig, koud windje. Het voelt erg waterkoud aan en ik heb in gedachten mijn loopjasje al aan. Uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik zal me wel warm lopen met alleen die 2 T-shirts aan.... Heb ik me daar even in vergist!
Richting start kom ik Marina nog tegen, of beter gezegd, ziet ze mij en roept naar me. Ze is net klaar op de 5km in maar liefst 21:50, wat later officieel zelfs een seconde sneller blijkt. Wat een tijd voor iemand die Sarah al heeft gezien!
Voor onze start nog vlug even met Reinier en Ellen op de foto. De andere GVAC-ers zullen wel ergens vooraan in het startvak staan. Jammer voor de groepsfoto. Het zijn overigens niet de GVAC-ers die ik normaal gewend ben hier. Dus niet Giel en Kitty en dochter Janneke, geen Suzanne, Inge en Ruud, maar wel Jeroen, Karin, Piet en zoon Stef die eigenlijk half GVAC-er is, Rinie, Perry en Jürgen.

Na het startschot duurt het nog 9 seconden voordat wij de streep passeren en natuurlijk gaat het mis met mijn horloge. Ik druk hem nl. weer uit als we de streep passeren. Die 9 seconden staan vast en pas een minuut later kom ik er pas achter en zet ik heb alsnog nog een keer aan. Nou ja, mijn nettotijd zal dus 9 seconden minder zijn dan de officiële chiptijd.
Ik volg ergens achteraan in het veld de mensen voor me. Het liefst wil ik de 10km binnen het uur afwerken maar ik moet rustig starten en dat is hier achter in. Reinier en Ellen gaan voor een kilometertje per uur minder en lopen achter mij. Heel voorzichtig ga ik de eerste (te) snel gestarte deelnemers voorbij. Ik sluit aan bij een dame in roze maar die is daar blijkbaar niet van gediend en meteen al gaat de versnelling erop. Bij de doorkomst na de eerste ronde merk ik al dat ik te ver onder de (1e) ronde tijd zit en dus haak ik af en ga in eigen tempo verder. De 2e ronde is amper begonnen of de eerste loper dubbelt me al. Deze ronde gaat nog onder de 12min. Het gevolg is dat in de 3e ronde al vermoeidheid voelbaar wordt. Ook logisch na zo weinig training. Nog maar een tandje terug, jog tempo. Ik zie de roze dame heel langzaam van me weg lopen.
De 4e ronde en nog een "oudere" man voor me in lager tempo dan van mij. Maar als ik ga passeren gaat zijn tempo weer omhoog. Zal toch niet waar zijn? Ik hou mijn eigen tempo maar aan en na een paar honderd meter haakt hij toch maar af. De doorkomst naar de laatste ronde. Ik ben de 12 min. inmiddels al dik gepasseerd. 100m verder hoor ik Reinier omgeroepen worden. Alleen Reinier. Dat lijkt erop dat Ellen is afgehaakt. En inderdaad. Een paar honderd meter verder komt Reinier me al voorbij. Erop en erover. Ik zie hem meteen uit het zicht verdwijnen.
Ik schat zo ongeveer in waar de laatste kilometer moet ingaan, tijd om mijn laatste restjes energie te gaan verbruiken. Intussen hoor ik achter me gehijg naderen. In een bocht vang ik nog net de glimp op van de "oudere" man die ik eerder heb ingehaald. Maar ik begin aan mijn laatste kilometer en dus gaat het laatste gas erop. De finish is wat verder dan de ronde-klok en daarom klok ik die toch even voordat ik de laatste keer klok op de finish. Thuis wel even helemaal terugrekenen aan de hand van de chiptijd en mijn eigen tijd.
Aan de finish staan Reinier en Ellen. Ellen is na 6km gestopt, ging niet helemaal naar wens, voornamelijk tussen de oren maar dat komt wel weer goed. Met 58:20 is Reinier nog 1:31 op mij uitgelopen, maar met 59:51 heb ik het toch mooi binnen het uur gered. En netto mag er nog eens 9 seconden vanaf 😉. En omdat de start wat verderaf ligt dan de finish en de ronde-klok halverwege, ben ik er maar vanuit gegaan dat de werkelijke afstand van de ronde 2.000 meter is en de klok-start-afstand en de klok-finish-afstand 30 meters zijn. Daar is de tabel dan ook op uitgewerkt.
Met warme thee lopen we de 400m terug naar de kantine maar wat heb ik het koud, als of ik bevroren handen heb, ondanks mijn handschoenen.
Ik duik meteen de kleedkamer in. Zeker 10, 15 minuten heb ik nodig om bij te komen,voornamelijk op temperatuur komen. Mijn handen zijn verstijfd van de kou. Is het lijf na 5 minuten al wat geacclimatiseerd, de handen bij lange na niet. Gevolg is dat de, eerst overvolle, kleedkamer nagenoeg leeg is als ik eindelijk opgewarmd en omgekleed ben. Helaas te laat voor de prijsuitreikingen. Heb ik Marina daarom moeten missen.
Met een zakje oliebollen op zak gaan we terug richting Eindhoven en Veldhoven.


Foto's oliebollenloop: Otto Plantema


1 opmerking:

Rudi Smeets zei

Beste wensen voor 2017 , jammer dat we na afloop jou niet meer gezien hebben