zaterdag 7 januari 2017

Heel anders zo'n dag als vandaag...

Om 11 uur Vrijbuiters training en aansluitend de nieuwjaarsgroepsfoto. Tenminste, dat is wat voor vandaag op het programma staat. Alleen toen was nog niet bekend wat voor weer we vandaag zouden krijgen. De waarschuwingen zijn niet mals. En blijkbaar ook terecht. Vanmorgen om 9 uur al meldden de social media al 200 ongelukken op de weg t.g.v. de gladheid. Ja, ook hier in Veldhoven ligt 3cm. sneeuw en schijnt het, samen met de vorst van afgelopen nacht, behoorlijk glad te zijn. En dat is nog maar het begin want tegen de middag zal de ijzel vanuit het westen ook Noord-Brabant bereiken.

Om 9:09 komt de mail van André binnen: "Vanwege de gladheid is besloten om vandaag de training van de Vrijbuiters te schrappen. Traktatie van André is dan ook volgende week". Dat is dus duidelijk en natuurlijk het meest verstandige op dit moment.
Heb ik dus wel de ochtend vrij in voorbereiding op het middagprogramma, nl. op bezoek bij neef Denny in Landgraaf. Ook nicht Nidah komt daar, helemaal vanuit Hoorn. Maar er is code oranje afgegeven.
Ik app wat heen en weer met zus Mary, of het wel doorgaat en zo. Nidah blijkt al onderweg maar zal nog wel 4 uur onderweg zijn. Gezien de berichten die ik intussen uit de omgeving van Eindhoven hoor is dat nog best wel positief. Naast de talloze ongevallen blijken ook de A2, A50 en A67 tijdelijk te zijn afgesloten en pas na 12uur weer vrijgegeven. De maximum snelheid bedraagt echter nog maar 20km/u.

Intussen is het gaan sneeuwen/regenen/ijzelen, precies zoals voorspeld.

Danny, Anoek en de kinderen komen langs. Ze willen gaan sleeën in het park.
Ik ga mee en app Mary dat het mij verstandiger lijkt om vandaag toch maar niet naar Landgraaf af te reizen. Ik moet nl. ook nog terug zien te komen en ook het treinverkeer laat op de reisplanner de nodige uitvallende treinen zien.
Ik pak mijn camera en ga ook richting park. En het is echt glad. het is lastig lopen over de sneeuw en vooral platgereden stukken maar nog erger zijn de stukken die zijn schoongemaakt. De ijzel verandert die stukken in ijsvlaktes. Damian en Kay sleeën er al op los. Erg lang blijven we niet want de wind maakt het voor de wat mindere bewegers stevig koud.

En zo eindigt een eigenlijk vol geplande dag gewoon in het kijken naar een paar opgenomen films.



Geen opmerkingen: