vrijdag 6 januari 2017

In de bios: Assassin's Creed IMAX 3D

Nog geen idee waar deze film over gaat  maar iets zegt me dat ik daar naar toe moet. Gisteren even gecheckt hoe druk het in de voorstelling van 19:15 is, maar nee. Toch maar niet. Daarom vandaag maar om 10:15 in de IMAX zaal en lekker achteraan in het midden. Ik krijg links wel buren van Indiase afkomst. Dat is in het donker niet te zien maar aan de toko-ingrediënten-lucht overduidelijk te herkennen. En al moet ik toegeven dat ik die oosterse specerijen over het algemeen best wel kan hebben, 2 uur lang naast je in de bioscoop is toch een heel andere gewaarwording. Enfin. De 3D bril gaat op en dan maar laten afleiden door de film.

De film:
Altijd fascinerend hoe men een titel van een film weet te verzinnen. Met slechts 2 woorden moet deze film weer een kaskraker worden, denk ik. De vertaling van assassin vanuit het Engels betekent niet meer dan (sluip)moordenaar. Hier blijkt het echter te gaan om de Assassijnen, een elfde-eeuwse sekte uit het Midden-Oosten. En Creed betekent weer zoiets als het Credo wat uit het Latijns afkomstig is en weer geloofsovertuiging of geloofsbelijdenis betekent. Poehee, wat een gedoe om een titel voor een film. En dan te bedenken dat de titel eerder afkomstig is uit de computerspelletjes wereld.
Het verhaal: Een ter dood veroordeelde blijkt na zijn executie niet dood maar wordt gebruikt om in een experiment terug te gaan in de tijd. Niet echt maar met VR (Virtual Reality), of beter misschien, AR (Augmented Reality), zoiets als met Pokémon Go 😉. Het doel is om er zo achter te komen waar zich de appel uit het paradijs bevindt. Ja ja, het lijkt warempel op een variant van de Heilige Graal. De Appel zou ook krachten hebben en zelfs een kaart bevatten hoe het geweld uit de mens te verbannen. Er speelt zich nogal wat dood en verderf af om die appel dus er zal wel meer achter zitten. Onder andere de eeuwigdurende strijd tussen de Tempeliers en Assassijnen, bijvoorbeeld. De Tempeliers, ook al zo'n sekte, of in dit geval een orde, een Christelijke kruisridderorde zelfs, die hun naam heeft ontleend aan de Tempelberg. Het gaat mij allemaal te ver en het is volgens mij allemaal puur verzinsel t.b.v. het computerspel.
Zoals het tegenwoordig met religie gaat, zo werd vroeger dus ook heel wat af gevochten tussen verschillende geloven met als belangrijkste uitgangspunt: macht. Er wordt in de film daarom ook heel wat  in de tijd terug gekeken en dus ook heel wat gevochten. Voor het einde van de film komen we weer terug in het heden, maar dan wel weer in de wazige Vrijmetselaarswereld. Figuren in lange gewaden, en capuchons op en kettingen met amuletten om. Na weer een hoop geweld is het eigenlijk nog niet afgelopen. De film wel. Lijkt me dat er nog een vervolg op moet komen. En die appel? Tja....
Ik heb wel genoten van de film, al is het alleen maar vanwege de actie, achtervolgingen en de oude taferelen. Dochter K-T is niet mee gegaan. Had niet zo veel met deze film. En gelijk heeft ze. Deze film is niet voor iedereen weggelegd. De review van IGN komt ongeveer wel overeen.



Geen opmerkingen: