woensdag 25 januari 2017

In de bios: Brimstone

Doorgaans hou ik niet zo van films waar je van te voren al hoort dat die overladen worden met prijzen, nominaties, enzovoorts. Zo viel mij destijds "Dances with Wolves", zo ontzettend tegen dat volgens mij, al die nominaties meer te danken zijn aan lobbyen en vriendjes politiek dan aan de werkelijke kwaliteit van de film. In mijn ogen een oersaai en ongelooflijk lange, langdradige en inhoudsloze film. Het verhaal had zo in een film van max. 3 kwartier gestopt kunnen worden. Met de "Revenant" ging het dezelfde kant op. Maar Brimstone, daar had ik, en ik weet niet waarom, toch iets anders mee. Misschien wel omdat Carice van Houten en Dakota Fanning meespelen?
Kathy is er al naar toe geweest en daarom ga ik maar in mijn eentje, vandaag, die van 16:40u.
Maar wat is dat nou eigenlijk, Brimstone. Toch maar even opgezocht maar verder dan de oude benaming van zwavel ben ik niet gekomen. Ik vermoed dat de zwavel ook met iets duivelachtig te maken heeft. Maar daar ben ik nog niet uit. Misschien aan de Nederlandse regisseur, Martin Koolhoven vragen hoe hij op deze titel is gekomen.

De film:
Het speelt in de tijd van het wilde westen. De cowboytijd. In een dorpje gebouwd rondom een mijn,wat overigens helemaal niet ter zake doet, doet een nieuwe dominee zijn entree. Een duister figuur. In de huidige tijd zou een vergelijking met IS niet misstaan, want dood en verderf en verkrachting van kinderen worden als zijn verlengstuk van God goedgekeurd.
De film barst van de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben niets te vertellen en dat is nog maar zacht uitgedrukt. Het hele verhaal is in hoofdstukken geknipt waarvan de titels, hoe kan het ook anders, aan de bijbel zijn gerelateerd. Elk hoofdstuk heeft ook nog zijn eigen periode in tijd. Het was voor mij even schakelen, hoe het ook al weer in de tijd zat. En aan alles komt een eind. Maar eind goed al goed is nog de vraag. Een zonnig einde, dat in ieder geval wel.
De lange zit is wel de moeite waard. Dit in tegenstelling wat ik over "Dances With Wolves" hierbonven schreef. In Brimstone blijft de spanning aanwezig. Zelfs oplopen. Je snakt naar een einde. Een happy ending. Het moet er uiteindelijk toch van komen zou je denken.....
🌟🌟🌟🌟🌟




Geen opmerkingen: