zondag 15 januari 2017

Trimloop - Dieprijtross Eersel (8km)

In 2016 lag Eersel en wit van de sneeuw bij. Het zag er lang naar uit dat het dit jaar niet het geval zou zijn. Echter de laatste dagen is het opeens winters geworden. In het noorden van het land en in de Veluwe is zelfs 10 tot 15cm. sneeuw gevallen. Maar ook bij ons in het Brabantse. Niet zo veel als in het noorden, maar toch is alles wit bedekt.
Ik haal Johan en Dorie op. Het is op de binnenwegen wel wat glibberen en glijden en richting Ter Spegelt ook wel. De parkeerplaats is nog nagenoeg leeg als we er arriveren terwijl we toch niet bepaald vroeg zijn. Dat zal er wel op wijzen dat er wat minder deelnemers zullen komen opdagen.
Johan loopt net als wij de trimloop i.p.v. de wedstrijd.
Karin doet, net als Johan, ook de trimloop.
En het zijn inderdaad niet zo veel GVAC-ers die we zien. Maar die er zijn gaan bij de start wel weer even op de groepsfoto. Met de nodige hilariteit omdat Rien nogal lang bezig is met het uittrekken van zijn broek. Maar uiteindelijk staan we er dan allemaal schaterlachend op. Naar later blijkt missen we er toch nog één die er ook nog bij was, nl. Rob J.


Ik ga vandaag voor 4 rondjes en Dorie kijkt wel. Ellen en Reinier zijn er niet bij. Die hebben gisteren meegedaan met de (halve) marathon-training.
Na de start nestel ik me redelijk achterin. Dorie loopt met Hanny. Ik volg gewoon het peloton voor me. Die stroppen toch af en toe op daar waar het wat smaller wordt en dan kom ik er vanzelf weer bij. Het stuk met bultjes is wel besneeuwd maar niet glad, zoals vorig jaar en langs de waterkanten lopen we vlak langs het water af . De anders stukken op het strand zijn, of wel hard en ongelijk, óf er rul en zwaar. Als laatste stuk is dan weer het stuk verhard en langs bossages omhoog en dan weer terug naar het strand waar de start en finish liggen. 12:37 klok ik. In ieder geval geen 10 per uur, dat is duidelijk. Is van mij ook nog niet te verwachten op een cross parkoers. Met een blik naar achteren is Dorie helemaal nog niet in beeld.
Na het stukje bos voorbij de start en op weg naar de 2e strandwaterkant komt plots Johan mij voorbij. "Waar hij opeens vandaan komt....?" "Was even flink werken om bij me te komen", laat hij nog weten. Blijkbaar is hij nog verder achteraan dan ik gestart en is zijn start nog langzamer geweest dan die van mij. Ik hou wel mijn eigen tempo aan, maar bij de bultjes,vooral omlaag, kom ik steevast in de rug van Johan terecht. Als de bultjes voorbij zijn neemt hij pas afstand. Ik zie dat mijn 2e doorkomst 25 minuten nog wat zijn. Ik voel wel dat ik wat te voortvarend van start ben gegaan en raak al aardig buiten adem. Het plan is toch om de 4 rondjes vol te maken en daarom gaat de snelheid wat tandjes omlaag. Het groepje lopers voor me laat ik los en ga mijn eigen tempo in, uitgaande van een rustige ademhaling. Dat helpt wel want ik voel me wat "uitgerust" bij het ingaan van de laatste ronde. Weer naar de groep tot lopen heeft niet veel zin. Die lopers lopen inmiddels een heel stuk vooruit op 1 man in het rood na. Nog voordat ik aan de bultjes moet beginnen, zie ik dat de dame uit de groep al op de kont van GVAC-er Daniëlle hangt. Die moet dus wel hard gaan, lijkt me.
Intussen loop ik langzaam op de man in rood in. Ik zet wat aan en eenmaal weer op het harde ga ik maar erop en er over. En meteen maar in een hogere versnelling, die paar honderd meter. En het gaat goed, even een kilometertje per uur harder. Met 50:12 op mijn eigen klokje loop ik onder de finishdoek door. Uiteraard kost die laatste sprint wel even wat extra uitblazen aan de finish, maar sinds ik met het medicijn Foster puf gaat het me nu veel beter af en ook nu herstel ik weer snel, als vanouds. Op de man in rood heb ik wel eventjes 24 seconden winst geboekt in slechts een paar honderd meter. Geeft aan dat ik toch dat laatste stuk heb "gesprint". Officiële eindtijd: 50:20.
Dorie heeft het, samen met Hanny, bij 3 rondes gelaten (41:32). Johan is met 47:32 ruim 2¾ minuut voor mij geëindigd, en dat in ongeveer 2½ ronde.

Als ik terug kijk op mijn blog van dezelfde loop in 2015, dan zie ik staan dat de afstand toen "slechts" 1,75km. per ronde was. Ik kan  me niet goed herinneren wat het verschil van parkoers van dit jaar met dat van vorig jaar zou kunnen zijn. Volgens mij lijkt het toch grotendeels hetzelfde, op de aanloop naar de bultjes na . Volgens mij misten we vorig jaar een hele extra lus en het stukje singletrack "boven op de dijk" en gingen we vorig jaar al eerder een stuk rechtdoor naar boven tot aan de start van de bultjes. Daar waren toen de opstoppingen vanwege de smalle doorgang door het hek. Dan kan die afstand van 2km dit jaar wel kloppen. Misschien navragen aan Johan en Dorie wat hun GPS vermeldt.
Update:
Intussen weet ik wat de GPSsen hebben aangegeven:
Die van Dorie meet over 3 ronden: 5,98km = 1,993km per ronde (7m per ronde korter)
Die van Johan meet over 4 ronden 7,67km = 1,918km per ronde (82m per ronde korter)
Gemiddeld komt een GPS ronde dan neer op 1,955km (45 meter korter)
Ik hou rekening met de onnauwkeurigheid van GPS-horloges (natuurlijk, als 2 horloges al zulke grote verschillen aangeven) en hou ik voor de afstand in dit geval toch gewoon 2km per ronde aan.

Na afloop gaan er nog een paar koppen gevulde tomatensoep bij Johan en Dorie naar binnen om weer op temperatuur te komen. En om helemaal op stoom te komen nog even wat naverwarmen in de saunahut.
Maar dan moet ik toch echt weer naar huis. Vanmiddag is nl. de voorstelling van de musical Pinokkio in het parktheater en daar spelen kleindochters Lizzie en Holly ook in mee.





Geen opmerkingen: