zondag 19 februari 2017

Trimloop - Karpencross Eindhoven 8.5km

Het is weer even wennen, zo, helemaal alleen naar een trimloop. Vroeger was dat altijd zo, elk weekend, maar de laatste jaren eigenlijk alleen samen met Dorie en Johan en/of de rest van team Duivelein. Maar om de een of andere reden laten zij het vandaag afweten. Dat geldt, wat betreft de recreanten, eigenlijk voor heel GVAC. Het is vandaag maar heel dunnetjes bezaaid met het geel/groen.
Ik vind het maar koud, frisjes, zeg maar gerust waterkoud. En de wind die er staat maakt me ook niet echt vrolijk. Gek dat er dan toch gezegd wordt dat het heerlijk loopweer is en het bijna niet waait... Nou, ik heb zelfs nog een thermoshirt onder mijn 2 andere loopshirts aangetrokken en ook de handschoenen zijn vandaag voor mij een onmisbaar attribuut.
Volgens mij heb ik hier nog niet eerder gelopen en doordat de andere lopers in de kleedkamer het over het sompige en modderige parkoers hebben en ik diverse trailschoenen zie, loop ik toch maar even terug naar de auto om mijn Salomons Speedcross 3 te halen.

We starten op het grasveld, binnen de atletiekbaan en steken schuin de baan over en dan de baan af, langs een kortgeschoren graspad langs een meurende paardenwei richting bruggetje. Daar over heen gaan we aan de andere kant van het water weer terug richting rondweg en met nog een laatste stevige bult dalen we weer af naar de atletiekbaan. Meteen rechtsaf is de volgende ronde, rechtdoor als je wilt finishen. Uiteraard ga ik rechtsaf. Dat was de bedoeling voor vandaag. Ik klok elke keer bij deze splitsing want uit de plattegrond kan ik geen hoogte krijgen van de lengte van de rondes.

Ik heb niet ingelopen (dan zou ik al te moe zijn voor de 4 volle ronden, vrees ik) en daarom nestel ik me helemaal achter aan in het peloton. Rustig dribbel ik achter de meute aan. Zo drassig is het helemaal niet. Op 2 plekken is er wat modder maar daarmee heb je het dan ook helemaal gehad. Ik loop achter een groepje aan onder leiding van een, ex aanstaande, schoonzus uit een heel ver verleden. Maar die loopt nog wat vlugger dan ik, gezien de steeds groter wordende voorsprong. Ik klok bij het ingaan van de 2e ronde bij de splitsing12:54. Bij de nu volgende rondes moeten we helemaal buiten de baan om lopen voordat we weer door het zelfde poortje aan het parkoers buiten de baan beginnen. Deze ronde is daarmee uiteraard een stuk langer. Amper een paar honderd meter in deze 2e ronde aan de gang of ik word al door de buurman uit de kleedkamer gedubbeld. "Nee, ik doe niet meer mee aan de wedstrijd, die zijn altijd veel te laat en ik heb ook geen wedstrijdlicentie meer." "Oh, dan zie ik je bij de start en daarna niet meer...", is het commentaar van één van zijn loopcollega's. En het mag duidelijk zijn dat hij van oorsprong een snelle wedstrijdloper is, want de eerst volgende die mij dubbelt volgt op gepaste afstand. De afstand tot Brigit loopt stiekem toch terug en terwijl Rinus me, bij het betreden van de atletiekbaan aanmoedigt om nog 2 rondjes te doen, kan ik haar voorbij omdat ze even stopt. "Gaat het ...?", "Ik heb slappe benen...", is het antwoord en ik vervolg rondje nummer 3. Deze eerste "volle" ronde heb ik in 13:21 afgelegd.

Ik voel het conditiegebrek opkomen en in plaats van de, vóór mij lopende, dame te passeren doe ik maar een tandje terug. Ik wil die 4e ronde namelijk ook doen en niet zoals in Best er na 3 rondes mee kappen. Langzaam wordt de afstand tussen haar en mij wat groter maar ik snap ook wel waarom. Waar ik voor nog een 4e ronde ga, gaat zij al naar de finish. Het tandje terug betekent dat deze ronde 27 seconden langzamer ging. Bij deze 4e ronde hoef ik niet meer bang te zijn dat ik nog gedubbeld word 😉. Het zal een eenzaam rondje worden. In de verte zie ik nog wel een dame en een heer voor me maar die zijn ver weg. Toch zie ik achter me Brigit nog steeds lopen en zelfs dichterbij komen. Op de splitsing op weg naar de finish klok ik toch nog om de rondes straks te kunnen vergelijken en deze 4e ronde is alweer een halve minuut langzamer dan de 3e. Goed dat er niet nog een ronde gedaan moet worden. Ik betwijfel of ik dat nog wel gedaan zou hebben. Maar Brigit heeft me niet te pakken kunnen krijgen, op 16 seconden na.

 
Foto's Peter Kramer
Maar dan de afstanden. Ik heb mijn wiskundige knobbel eens losgelaten op de gegevens t.a.v. het parkoers en zo moeilijk is dat niet als je zo veel gegevens krijgt. Alleen, dan moeten die gegevens wel kloppen.
Kijk, de 1e ronde, inclusief een aanloop, een ronde buitenom en bij aankomst bij de splitsing meteen naar de finish is 2.000 meter. Dat is duidelijk.
Als je nu 2 rondes doet, dan sla je bij de splitsing bij betreden atletiekbaan rechtsaf i.p.v. rechtdoor naar de finish, loopt buiten de baan om en vervolgens weer hetzelfde parkoers om bij de 2e keer bij de splitsing wel rechtdoor naar de finish te gaan. Dus in feite loop je gewoon de volledige 1e ronde, plus een grote buitenronde, is samen 4.200 meter. Conclusie, de losse ronde, de afstand van het parkoers tussen splitsing en splitsing is dus 4.200-2.000 = 2.200m. (het punt waar ik mijn klokje telkens indruk)
Makkelijk zat.
En ga je dus voor 3 rondes dan is dat de 1e ronde plus 2x de buitenronde, is 2000 + 2x2.200=6.400m. Mispoes! Volgens de opgave is dat dan weer 6.300m.
Ga je voor de volledige afstand en dus 1e ronde + 3xbuitenronde oftewel 2.000+3x2.200=8.600 meter. En hier is de opgegeven afstand 8.500m. Maar dat is dan weer wel 2.200m méér dan wanneer je 3 rondes zou doen. Ik vermoed daarom dat die 6.300m voor 3 rondes niet klopt. Die had 6.400m moeten zijn waardoor de totale afstand ook niet op 8.500 maar op 8.600m uit zal komen. Of ze hebben de afstanden op veelvouden van100m afgerond. Laat ik het maar voor mijn rondetijden het eerste aanhouden. En om het nog ingewikkelder te maken, over het stuk van de splitsing tot aan de finish had ik in de laatste ronde 30 seconden nodig. Gezien mijn geschatte snelheid (onder de 10km/u) zou 80m een redelijk nauwkeurige  schatting zijn.
Update: 
En dan zie op Facebook de uitslag van de GPS van Karin die aangeeft dat de afstand 8,61km bedraagt! 😀 



Geen opmerkingen: