donderdag 16 maart 2017

Baantraining GVAC - De eerste keer....

.... alweer....! Dit jaar dan.
Nee, die winter heeft me toch wel een gedwongen "winterslaap" gegeven.
Nee, die kou, nattigheid, wind. Ik ben daar helemaal niet zo kapot van.
En helaas ook geen lid meer van een fitness club om de nodige kilometers op een loopband of hometrainer te verzetten en dus blijft er niet veel meer over dan te wachten op mooi, lees,warmer weer. ­čśä

Hoewel op tijd gearriveerd, is Evert in de kantine al druk reclame aan het maken voor de lenteloop op zondag 26 maart bij GVAC. Eigenlijk een gewoonlijke trimloop van de 2e, 4e en 5e zondag van de maand, maar vanwege de 1e loop in de lente aldus omgedoopt. Ik zal daar helaas niet bij zijn omdat ik dan acte de pr├ęsence geef op het circuit van Zandvoort tijdens de Zandvoortcircuitrun.
Bij de groepenindeling worden groep 1 en 2 bij elkaar gevoegd. Trainer Toon van groep 2 blijkt afwezig te zijn vanwege rugklachten en daarom doet Marjolijn de training weer even voor beide groepen. Daarmee is ook ons programma aangepast.
We gaan samen met groep 1 eerst warming-uppen, verzorgd door Betty om vervolgens de gymzaal op te zoeken voor een circuit training. 

Vanwege het ontbreken van mijn vaste loopmaatje Dorie, en omdat groep 1 en 2 samen zijn, vormen Herman en ik dit keer een duo.
Het circuit bestaat uit in totaal 8 oefeningen die we dus ieder 2x moeten doen, ieder om de beurt.  
Sommige oefeningen, zoals lunges, hoef je niet om de beurt te doen en die mag je dus samen tegelijk doen. Dat betekent wel dat je sommige oefeningen dus 4x doet. Eigenlijk zijn er maar 3 oefeningen die in aanmerking komen om het om zijn beurt te doen en dat zijn eigenlijk de 3 oefeningen waar we met een bal naar elkaar gooien. En dus doen we bijna alle oefeningen 4x. Bijna, want dat geldt niet voor de 2e oefening van ons, nl. op handen en voeten, kont omhoog en dan beurtelings met de knie├źn naar de ellebogen. Voor mij was 2x genoeg. Maar dit was dan ook de enige oefening die ik "maar" 2x gedaan heb i.p.v. 4x ­čśĆ. 

Die winterslaap hakt er wel in! Poehee, wat zijn mijn spieren daar niet meer tegen bestand. Alles doet al zeer terwijl de echte training nog moet beginnen.
Weer buiten doen we nog een rondje warming-up o.l.v. Betty en dit keer op het pad buiten de baan. Ja, warming-up. Ik zweet me nog te barsten van de oefeningen in de gymzaal en nu tijdens de warming-up begin ik aardig af te koelen. Het blijft vreemd. En een dorst! Mijn bidon heeft al die tijd in de "Peter Damen-kar" gestaan en aan het einde van de warming-up ronde schiet ik de baan op om even mijn dorst te lessen. Bij de baan raak ik nog even in gesprek met Patrick terwijl de rest van de groep over de kern van vanavond wordt ge├»nstrueerd. De groep is inmiddels al driftig op gang als ik ook maar aanstalten ga maken. Van Marjolijn krijg ik te horen wat precies de bedoeling is. 
Op de "sintelbaan" starten we met 85% van de 12MT tot aan de gele pion. Dan overgaan naar 90% en bij de volgend pion zelfs naar 95%. De 4e pion is het teken om terug te gaan naar wandelen/dribbelen tot we weer ter hoogte van de start/finish van de baan zijn. Dat, voor 25 minuten en er zijn nog 20 minuten te gaan....

Ik zie Herman naderen en sluit me bij hem aan. Ik wil het ook rustig aan doen want zondag wacht immers 15km Ooievaarstrail op mij. Langer dan 200 meter hou ik dat niet vol. Het kriebelt meteen al als ik aan het dribbelen ben en ik trek toch maar mijn eigen plan. Wat die 85, 90, 95% inhouden weet ik niet, ik loop gewoon bij elke pion een tandje hoger. Best wel hard, voor mijn gevoel. Dat blijkt ook wel want ik haal het hele veld weer in en begin daarna zelfs al te dubbelen. Herman is de laatste die ik nog dubbel. Maar dan is de training ook afgelopen. Volgens mij hebben we die 25 minuten niet vol gemaakt. Dat had ik enigszins wel verwacht omdat de trainers op tijd klaar moeten zijn i.v.m.vergadering. Volgt alleen nog de cooling down die we gewoon binnen doen.

Ik geef toe dat ik eenmaal in de kleedkamer mijn spieren best wel voel. Al mijn spieren. Daar zal ik de komende dagen nog wel aan herinnerd worden, vrees ik.
Goed. Dit was in ieder geval wel de eerste baantraining van dit jaar. Straks zal ook weer de eerste wegtraining volgen. Maar dan moet het zeker lang genoeg licht blijven.


Geen opmerkingen: