donderdag 30 maart 2017

Trimloop - Dommelloop (Asterix) Eindhoven 5km (i.p.v. 10km)

Inderdaad, 5km in plaats van 10km.
Afgelopen dinsdag niet lekker, overmorgen een zware 18km Caubertrail voor de boeg en vandaag voor het eerst een temperatuur van ruim 23ÂșC bereik in Eindhoven zijn voor mij reden genoeg om toch maar de afstand te halveren.
Ik vertrek richting inschrijving op het terrein van de TU Eindhoven vanaf de NS-parkeerplaats Noordzicht. Direct na mijn werk. Te voet. Een kwartiertje lopen.
Er heerst bij de startboog al een gezellige drukte. Niet overmatig druk maar er zijn al 238 voorinschrijvingen en men verwacht door het mooie weer nog best wel wat na-inschrijvingen. Ik laat mijn afstand omschrijven van 10km naar 5km. dat kost enige moeite want de chip moet op een andere afstand gezet worden maar is wel mogelijk.
Bij de bekenden zie ik Paul Peters, Rudolf en Gemma en nog een GVAC-er waarvan ik de naam weer niet kan herinneren. Verder is ook Anja er. Die gaat hier voor de estafette.


De klok loopt denk ik niet goed want we starten pas 2 minuten over half 7 mar dan zijn we meteen ook vertrokken. En iedereen gaat hard weg, op een paar na, waaronder ikke. Nee, ik begin wel vanuit de achterhoede en ik ben niet eens de laatste.
Ik doe het lekker rustig aan. sjok zo'n beetje achter een paar heren aan. Gewoon er achter blijven, denk ik nog, rustig aan. Een blaadje met 1km geeft aan waar we zijn. Mijn klokje geeft 6:12 aan. Niet laten verleiden om sneller te gaan maar ik ben de heren al wel gepasseerd. Als een F1 coureur snij ik de chicanen en bochten scherp aan. Intussen heb ik al heel wat lopers ingehaald en dat ondanks mijn lage tempo. Die zijn dus duidelijk veel te hard gestart, zoals altijd het geval bij een stratenloop. Het parkoers is nieuw en veel anders dan een paar jaar geleden. De 2 trappen en verraderlijke bruggetjes zitten er nu niet in. Eigenlijk is het best wel een snel parkoers geworden. Alleen de bocht naar het pad langs het water en richting finish is meer dan haaks maar de rest kan gewoon op volle snelheid genomen worden.. Op 2km klok ik 12:19. Het gaat dus al iets sneller. Maar nog voordat ik mijn eerste ronde heb afgelegd word ik al gepasseerd door de eerste van de de 5km. (!) Net over de 15 minuten dus, terwijl ik er volgens mijn stopwatch er netto 15:22 over heb gedaan.
De 2e ronde gaat in met een bekertje water in mijn hand. Laat ik er maar voorzichtig een tandje bij schakelen. Ik blijf anderen passeren. De 3e kilometer gaat in op een tussentijd van 3:06 vanaf de doorkomst van de 1e ronde, oftewel een kilometertijd van 6:09. Dat valt tegen en met nog 2km te gaan zet ik toch maar weer aan. Moet kunnen, die laatste 2 kilometer. En zo leg ik de 4e kilometer af in 5:37. Al heel wat vlugger en met de stal in zicht kan er nog wel een schepje bovenop: 5:25 op de laatste kilometer. Eindtijd 29:30. Uiteindelijk toch binnen de 30 minuten weten te blijven.
Nee, geen herinnering, alleen een goody-bag, maar ook die niet ontvangen.



Geen opmerkingen: